BMW M

Dział BMW M został pierwotnie utworzony w celu wspierania udanego programu wyścigowego BMW w latach 60. i 70. ubiegłego wieku. W miarę upływu czasu BMW M zaczęło tworzyć specjalnie zmodyfikowane, wysokowydajne modele, aby uzupełnić swoją regularną ofertę. Modele te, które są obecnie dobrze znane szerokiej publiczności, zawierają ulepszenia, takie jak zmodernizowane silniki, skrzynie biegów, zawieszenia, wykończenia wnętrza, aerodynamikę i modyfikacje zewnętrzne, aby odróżnić je od innych BMW. Wszystkie modele M przechodzą rygorystyczne testy i dostrajanie w prywatnym ośrodku BMW na torze wyścigowym Nürburgring w Niemczech.

BMW M Power

Oprócz samochodów BMW M oferuje również pakiety M dla motocykla BMW S1000RR. Pakiety te są ograniczone do produkcji od 2021 roku i obejmują specjalne funkcje wyścigowe, w wyniku czego powstał M1000RR - wyjątkowa maszyna wyścigowa.

Historia BMW M

Obecność BMW w Wielkiej Brytanii rozpoczęła się w maju 1972 r. z zaledwie 35 pracownikami. Z biegiem lat stała się istotną częścią obecności BMW na rynku, zatrudniając 400 pracowników do 1988 roku. Jednym z ich najwcześniejszych projektów wyścigowych było BMW 3.0 CSL, a następnie BMW 530MLE w 1976 r., zaprojektowane specjalnie dla zmodyfikowanej serii produkcyjnej w RPA. Aby wziąć udział w zawodach, firma musiała wyprodukować 100 samochodów drogowych spełniających niezbędne przepisy.

Ponieważ produkty BMW M odniosły sukces na torach wyścigowych, a popyt na samochody sportowe o wysokich osiągach wzrósł, zdecydowano się na wprowadzenie samochodów M do sprzedaży publicznej. Pierwszym oficjalnym samochodem z oznaczeniem M dostępnym w sprzedaży był model M1, zaprezentowany podczas Salonu Samochodowego w Paryżu w 1978 roku. Jednak M1 był bardziej samochodem wyścigowym niż codziennym kierowcą. Kierunek rozwoju samochodów M zmienił się wraz z premierą modelu M535i w 1979 roku, który był wyczynową wersją popularnego sedana BMW serii 5.

W 1993 roku BMW Motorsport GmbH zmieniło nazwę na BMW M GmbH.

BMW Motorsport GmbH dostarczyło również potężny 6,1-litrowy silnik V12, który napędzał McLarena F1. Zarówno BMW, jak i McLaren odniosły wielki sukces w wyścigach, a McLaren.

W ostatnich latach BMW M wprowadziło zmodyfikowane wersje prawie każdego modelu BMW, z wyjątkiem Z1, flagowego luksusowego sedana serii 7 i kompaktowego crossovera SUV X1. Powodem braku wersji BMW M serii 7 jest to, że BMW chciało uniknąć stosowania wysokoobrotowego silnika w swojej flagowej limuzynie. Ponadto najmocniejsze wersje serii 7, takie jak BMW 760Li, mają silniki V12, które są uważane za zbyt ciężkie dla sportowego wariantu. Obecnie Alpina B7 jest najbliższa "BMW M7", ponieważ jest produkowana na linii montażowej BMW, ale ma silnik i wykończenia wykonane przez Alpinę, tunera samochodowego. Pojawiły się jednak pogłoski o opracowaniu własnego BMW M7, gdy BMW M zaczęło używać silników z turbodoładowaniem. Spekulacje sugerowały, że to potencjalne BMW M7 może przewyższać BMW 760Li i Alpinę B7.

BMW wprowadziło wersje M swoich samochodów sportowych X5 i X6 w 2010 roku. Modele te były pierwszymi wyposażonymi w napęd na wszystkie koła xDrive i automatyczne skrzynie biegów, a także pierwszymi SUV-ami noszącymi plakietkę M. Należy jednak zauważyć, że rozwój E70 i E71 X5 i X6 M został faktycznie przeprowadzony przez BMW Group, a nie BMW M. Podczas gdy BMW M jest znane ze swoich wewnętrznych umiejętności tuningowych, ich filozofia różni się od filozofii Mercedes-AMG. BMW M zawsze koncentrowało się na tuningu pojazdów o wyjątkowej "zwinności bocznej", takich jak od dawna znana seria 3, seria 5 i roadstery. Z drugiej strony AMG opracowało wysokowydajne wersje różnych modeli, w tym flagowych sedanów i SUV-ów. Oznacza to, że samochód M, oprócz przyspieszenia, priorytetowo traktuje responsywne prowadzenie i sprawność w zakrętach. Na przykład M5 został zaprojektowany tak, aby zapewnić kierowcy samochód, który reaguje niezwykle szybko na każde żądanie. Do roku modelowego 2010 BMW M nigdy nie stosowało doładowania ani turbodoładowania, w przeciwieństwie do Mercedes-AMG czy Audi. Dla przykładu, wolnossące silniki w wersjach E39 i E60 BMW M5 konkurowały z silnikami Mercedes-AMG i Audi.

BMW wprowadziło wersje M swoich samochodów sportowych X5 i X6 w 2010 roku. Modele te były pierwszymi wyposażonymi w napęd na wszystkie koła xDrive i automatyczne skrzynie biegów, a także pierwszymi SUV-ami noszącymi plakietkę M. Należy jednak zauważyć, że rozwój E70 i E71 X5 i X6 M został faktycznie przeprowadzony przez BMW Group, a nie BMW M.

Podczas gdy BMW M jest znane ze swoich wewnętrznych umiejętności tuningowych, ich filozofia różni się od filozofii Mercedes-AMG. BMW M zawsze koncentrowało się na tuningu pojazdów o wyjątkowej "zwinności bocznej", takich jak od dawna znana seria 3, seria 5 i roadstery. Z drugiej strony AMG opracowało wysokowydajne wersje różnych modeli, w tym flagowych sedanów i SUV-ów. Oznacza to, że samochód M, oprócz przyspieszenia, priorytetowo traktuje responsywne prowadzenie i sprawność w zakrętach. Na przykład M5 został zaprojektowany tak, aby zapewnić kierowcy samochód, który reaguje niezwykle szybko na każde żądanie.

Do roku modelowego 2010 BMW M nigdy nie stosowało doładowania ani turbodoładowania, w przeciwieństwie do Mercedes-AMG czy Audi. Dla przykładu, wolnossące silniki w wersjach E39 i E60 BMW M5 konkurowały z silnikami Mercedes-AMG i Audi.

Silniki BMW M od dawna cieszą się reputacją wysokoobrotowych silników wolnossących o dużej pojemności skokowej. W szczególności E60 M5 i E63 M6 były wyposażone w potężny silnik S85 V10, podczas gdy E90 M3 posiadał powiązany S65 V8. Silniki te są uważane za najpotężniejsze, jakie kiedykolwiek zbudowało BMW (z wyłączeniem BMW S70/2) bez użycia doładowania lub turbodoładowania. Zdobyły one wiele nagród International Engine of the Year dzięki imponującej mocy 100 KM na litr pojemności skokowej.

Na początku XXI wieku BMW miało inne spojrzenie na wymuszoną indukcję (doładowanie lub turbodoładowanie), postrzegając ją jako mniej zaawansowaną technologicznie metodę zwiększania mocy. Uważali, że zwiększa to masę i złożoność, jednocześnie pogarszając reakcję przepustnicy. Jednak niektórzy puryści BMW twierdzą, że chociaż wymuszona indukcja lub większa pojemność skokowa mogą zapewnić większy moment obrotowy podczas codziennej jazdy, nadal wolą unikalny "charakter" i dźwięk wolnossących silników o małej pojemności skokowej z wysokimi obrotami.

Jednak międzynarodowe przepisy z końca XXI wieku kładące nacisk na redukcję emisji CO2 i zużycia paliwa doprowadziły do zatrzymania dalszego rozwoju wolnossących silników wysokoobrotowych. Wprowadzenie silnika N54 twin-turbo inline-6 w BMW 335i (E90) z 2007 r. oferuje porównywalne osiągi z wersjami BMW M3 z przeszłości (E46 i E90), a jednocześnie jest bardziej praktyczne i oszczędne w codziennym użytkowaniu. Począwszy od X5 M i X6 M, a także F10 M5, BMW zastosowało podwójnie turbodoładowany silnik S63, który nie tylko generuje większą moc i moment obrotowy, ale jest również bardziej wydajny niż S85 V10. W przeciwieństwie do silników S85 i S65, które mają unikalne konstrukcje odrębne od silników BMW innych niż M, S63 ma znaczące podobieństwa z podstawowym silnikiem N63 V8 (który również posiada podwójne turbosprężarki), co skutkuje oszczędnościami kosztów podczas produkcji. BMW nie zbadało jeszcze opcji doładowania. Od 2013 r. BMW M3 (E92/E93) pozostaje jedynym "tradycyjnym" samochodem M, ponieważ pozostałe modele na liście są obecnie wyposażone w silniki z turbodoładowaniem. Nadchodzące M3 (F80)

Pojazdy M w porównaniu do pojazdów z emblematem M

BMW Motorsport oferuje ulepszenia akcesoriów "M Sport" dla swojej linii samochodów, oprócz topowych wersji M. Opcja ta obejmuje bardziej sportowe zawieszenie, sportową kierownicę i dźwignię zmiany biegów, regulowane sportowe fotele, sportowe koła i sportowy pakiet aerodynamiczny. Choć nie jest to najwyższy model M, samochody z opcją "M Sport" są znacznie bardziej sportowe niż modele seryjne.

Pojazdy z ulepszeniem "M Sport" mają mniejsze plakietki M na różnych częściach, podczas gdy pełnoprawne samochody M mają większe plakietki M z numerem modelu. Wyjątki obejmują niektóre modele, które mają tylko plakietkę M bez numeru wyświetlanego na bagażniku, ale nadal są uważane za prawdziwe samochody M.

BMW oferuje te opcje "M Sport" od późnych lat 70-tych, a Audi stosuje podobną konwencję nazewnictwa z modelami "S" i opcjonalnym pakietem liniowym "S". W ostatnich czasach serie 5 i 6 miały opcję sekwencyjnej sportowej skrzyni biegów w pakiecie sportowym "M".

Samochody ekskluzywne M to pojazdy, które są dostępne tylko dla nielicznych. Samochody te są ekskluzywne, a ich dostępność jest ograniczona.

Modele M1 (1978-1981) i XM (2022-obecnie) to nie tylko zwykłe wersje istniejących modeli BMW. Są to specjalne modele wyczynowe, które są produkowane i sprzedawane wyłącznie w wariancie M. Czasami określane jako samochody "M Original", modele te reprezentują szczyt osiągów i designu marki M.

Modele M Performance

Modele M1 (1978-1981) i XM (2022-obecnie) to nie tylko zwykłe wersje istniejących modeli BMW. Są to specjalne modele wyczynowe, które są produkowane i sprzedawane wyłącznie w wariancie M. Czasami określane jako samochody "M Original", modele te reprezentują szczyt osiągów i designu marki M.

Wyjątki

Pojazdy M wywodzące się z modeli X5 i X6 z 2010 roku zachowały swoje oryginalne oznaczenia, ale zostały wyróżnione przez dodanie plakietki "M" (X5 M i X6 M). Gdyby były one zgodne ze zwykłą konwencją nazewnictwa, nazywałyby się MX5 i MX6, które były już używane przez Mazdę. Modele M Roadster i M Coupe, które bazowały na Z3, były standardowo wyposażone w liczne plakietki "M". Podobnie, Z4 M Roadster i Z4 M Coupe pierwszej generacji zachowały swoje oryginalne oznaczenia modelowe, ale zostały również ozdobione plakietką "M" (Z4 M Roadster i Z4 M Coupe). M635CSi, zgodnie z tradycją nazewnictwa M535i, był pełnoprawnym samochodem M znanym jako M6. Samochody M oparte na BMW serii 1 są określane jako BMW serii 1 M Coupe, aby uniknąć pomyłki z oryginalnym BMW M1.

Obecne samochody M Original

XM – G09 (2022–)

Obecne samochody M

M2 - G87 coupé (2023–)

M3 - sedan G80, kombi G81 (2021–)

M4 - G82 coupé, kabriolet G83 (2021–)

M5 – F90 sedan (2017–)

M8 - F92 coupé, F91 kabriolet, F93 Gran Coupé (2019–)

X3 M – F97 (2019–)

X4 M – F98 (2019–)

X5 M – F95 (2020–)

X6 M – F96 (2020–)

Aktualne modele M Performance

i4 M50 xDrive - G26 BEV gran coupé (2021–)

M135i xDrive - pięciodrzwiowy hatchback F40 (2019–)

M235i xDrive - F44 gran coupé (2019–)

M240i xDrive — G42 coupé (2021-)

M340i / M340i xDrive i M340d xDrive - sedan G20 i kombi G21 (2019–)

M440i xDrive i M440d xDrive - G22 coupé i G23 kabriolet (2020–)

M550i xDrive i M550d xDrive - sedan G30 i kombi G31 (2017–)

M760Li xDrive — sedan G12 (2017–)

M760e xDrive - sedan G70 (2023–)

M850i ​​xDrive - kabriolet G14, coupé G15 i coupé G16 gran (2019–)

X2 M35i - F39 (2019–)

X3 M40i i X3 M40d -G01 (2018–)

X4 M40i i X4 M40d - G02 (2018–)

X5 M50i i X5 M50d — G05 (2019–)

X6 M50i i X6 M50d - G06 (2019–)

X7 M50i i X7 M50d - G07 (2019–)

Z4 M40i -G29 (2019–)

Poprzednie samochody M

1978–1981 M1 E26 3,5 litra

1980-1984 M535i E12 3,5 litra

1984-1989 M 635 CSi E24 3,5 litra

1985-1988 M535i E28 3,5 litra

1985-1988 M5 E28 3,5 litra

1986-1991 M3 E30 2,3 litra

1988-1995 M5 E34 3,6 litra 3,8 litra

1990 M8 E31 6,0 litrów

1992-1999 M3 E36 3,0 litra

1996-2002 M Roadster M Coupe E36/7 E36/8 3,2 litra

1998-2003 M5 E39 5,0-litrowy

2000-2006 M3 E46 3,2 litra

2005-2010 M5 E60 E61 5,0-litrowy

2005-2010 M6 E63 E64 5,0-litrowy

2006-2008 Z4 M Roadster Z4 M Coupe E85 E86 3,2 litra

2007-2013 M3 E90 E92 E93 4,0 litra 4,4 litra

2011-2012 1M Coupé E82 3,0 litra

2009-2013 X5 m E70 4,4 litra

2009-2014 X6 m E71 4,4 litra

2011-2016 M5 F10 4,4 litra

2012-2018 M6 F06/F12/F13 4,4 litra

2013-2018 X5 m F85 4,4 litra

2014-2018 M3 F80 3,0 litra

2014-2019 X6 m F86 4,4 litra

Samochody ze znaczkiem M

Wszystkie te samochody to autentyczne modele BMW Motorsport, a nie tylko sportowe modele M-line z niektórymi elementami BMW Motorsport, takimi jak sportowe zestawy karoserii i specyfikacje wnętrza.

Model E12 M535i, produkowany w latach 1979-1981, jest powszechnie uznawany za pierwszy masowo produkowany pojazd BMW Motorsport.

E31 850CSi (1992-1996) był zasadniczo samochodem M, nawet jeśli nie nosił oznaczenia M. Był wyposażony w silnik oparty na technologii BMW M, a jego numer VIN wskazywał, że został opracowany przez BMW Motorsport, podobnie jak wszystkie inne samochody M.

Samochody z silnikiem M

Pod koniec lat 80. BMW musiało stawić czoła wysokim podatkom nałożonym na samochody z silnikami o pojemności większej niż 2,0 litry we Włoszech i Portugalii. Aby zaoferować alternatywę dla 2,3-litrowego M3, BMW opracowało model E30 320is. Pojazd ten był wyposażony w silnik S14 o krótszym skoku i mocy 192 KM. Między wrześniem 1987 r. a listopadem 1990 r. BMW wyprodukowało łącznie 3648 egzemplarzy, z czego większość stanowiły wersje dwudrzwiowe (znane jako AK95). Warto zauważyć, że ten limitowany model nie posiadał katalizatorów. Przekładnia kierownicza, sprężyny, amortyzatory i hamulce były podobne do standardowych 6-cylindrowych modeli E30, takich jak 325i, które miały sportowe zawieszenie. Silnik był połączony z 5-biegową skrzynią biegów Getrag 265 w konfiguracji dog-leg.

Konkurs

Modele RS Audi, modele AMG Mercedes-Benz i modele Lexus F są często porównywane bezpośrednio do samochodów BMW M o podobnych rozmiarach, takich jak Lexus IS-F, Audi RS4, Mercedes C63 AMG i BMW M3.

W przeciwieństwie do tunerów z rynku wtórnego, samochody Alpina BMW są produkowane głównie przez BMW na własnych liniach produkcyjnych i stawiają na komfort. Alpina jest uznawana za producenta samochodów i ściśle współpracuje z BMW, czasami przyczyniając się do rozwoju modeli i silników BMW. Niektóre modele Alpina są nawet sprzedawane w Ameryce Północnej przez BMW i albo konkurują z BMW M6 Gran Coupé, albo je zastępują, jak Alpina B6 Gran Coupé lub Alpina B7, ponieważ nie ma wariantu M7 serii 7, który mógłby konkurować z tym modelem.

BMW M zmaga się również z konkurencją ze strony różnych niezależnych firm, które oferują własne wersje modeli BMW. Niektóre pakiety osiągów można dodać do istniejących samochodów, podczas gdy inne są stosowane w nowych samochodach zakupionych bezpośrednio od BMW AG i zmodyfikowanych przed pierwszą rejestracją. Firmy te obejmują Hamann Motorsport, Dinan Cars, G-Power, AC Schnitzer i Hartge.