Jakie kluczowe cechy wyróżniają BMW serii 4 na tle konkurencji?

BMW serii 4 to samochód sportowy należący do klasy średniej. Jest produkowany przez niemiecką markę BMW od 2013 roku. W 2020 roku wprowadzono drugą generację tego modelu.

BMW serii 4 - 1 generacja

BMW serii 4 zostało wprowadzone w 2013 roku w ramach nowej polityki nazewnictwa BMW. Polityka ta przypisała parzyste numery do coupe i kabrioletów, podczas gdy nieparzyste numery zostały nadane hatchbackom, sedanom i kombi. Seria 4 jest uważana za sportową wersję BMW serii 3 (F30) i została wprowadzona na rynek dwa lata po oryginalnym modelu. Seria 4 zastąpiła poprzednie modele serii 3 coupe i CC z kodem fabrycznym E92.

Pierwsze spojrzenie na debiut BMW serii 4 pojawiło się w postaci prawie ukończonego prototypu BMW Concept 4, zaprezentowanego na targach motoryzacyjnych w Detroit w styczniu 2013 roku[2]. Oficjalna prezentacja BMW serii 4 miała miejsce sześć miesięcy później, w czerwcu 2013 roku. Nowy model charakteryzował się wydłużonym rozstawem osi i bardziej eleganckim profilem, uzyskanym dzięki dłuższemu, niższemu i szerszemu nadwoziu w porównaniu do swojego poprzednika.

Podczas premiery BMW serii 4 pierwszej generacji skupiono się na zaprezentowaniu technologii BMW EfficientDynamics. Technologia ta stanowi idealne połączenie oszczędnego układu napędowego i opływowego kształtu nadwozia. Kluczem do osiągnięcia tego celu było zastosowanie lekkiej struktury nadwozia i strategicznie rozmieszczonych wlotów powietrza w celu optymalizacji wydajności aerodynamicznej.

Produkcja BMW serii 4 rozpoczęła się latem 2013 roku wraz z premierą 2-drzwiowego coupe. Jeszcze w tym samym roku, we wrześniu, oferta została poszerzona o model coupé-cabrio. Ta wersja kabrioletu posiada unikalny trzyczęściowy, składany elektrycznie hardtop, a jednocześnie dzieli ten sam układ napędowy co coupe.

W styczniu 2017 roku BMW zaprezentowało zaktualizowaną serię 4 z kilkoma ulepszeniami wizualnymi. Samochód otrzymał nowe zderzaki, przeprojektowane reflektory i tylne światła z diodami LED, a także nowe wzory kół i opcje lakierowania. Wewnątrz kabiny znajduje się nowa kierownica, zaktualizowane wykończenia i większy ekran systemu multimedialnego z uproszczonym oprogramowaniem. Dodatkowo, seria 4 oferuje teraz w pełni cyfrowy system zegarów z różnymi informacjami wyświetlanymi na kolorowym ekranie, co jest nowością w tym modelu.

BMW wprowadziło pewne zmiany techniczne w zmodernizowanym modelu, zachowując te same opcje mocy. Układ zawieszenia został przeprojektowany, aby zapewnić lepsze osiągi podczas dynamicznej jazdy, z poprawioną dynamiką wzdłużną i poprzeczną. Dopracowano również stabilność i interakcję układu kierowniczego. Ponadto w niektórych wariantach można teraz zamontować opony o wysokich osiągach.

BMW M4 zostało ujawnione w grudniu 2013 roku i zadebiutowało w połowie stycznia na targach motoryzacyjnych w Detroit. Napędzane jest 3,0-litrowym rzędowym sześciocylindrowym silnikiem benzynowym, który wykorzystuje technologię Twin Power Turbo. Silnik dostarcza 431 koni mechanicznych i generuje 550 Nm momentu obrotowego. Samochód jest wyposażony w sześciobiegową manualną skrzynię biegów, dzięki czemu przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 250 km/h. Opcjonalnie dostępna jest siedmiobiegowa zautomatyzowana przekładnia dwusprzęgłowa M DCT, dzięki której M4 przyspiesza do 100 km/h w 4,3 sekundy. Ogranicznik prędkości może zostać usunięty na życzenie, dzięki czemu samochód może osiągnąć prędkość maksymalną 280 km/h. W roku modelowym 2016 BMW wprowadziło mocniejsze silniki do modernizacji serii 3. 2,0-litrowy silnik produkuje teraz 258 koni mechanicznych, podczas gdy 3,0-litrowy silnik zapewnia 326 koni mechanicznych. Wraz z tymi ulepszeniami oznaczenia modeli zmieniły się odpowiednio na 430i i 440i.

BMW serii 4 Gran Coupe I zadebiutowało w 2014 roku. Wkrótce po rozpoczęciu produkcji serii 4, BMW postanowiło pójść za przykładem większej serii 6 i wprowadzić wariant z dodatkowym zestawem drzwi. W ten sposób powstała seria 4 Gran Coupe, znana również jako model F36. W przeciwieństwie do serii 6 Gran Coupe, która była 4-drzwiowym sedanem, seria 4 Gran Coupe posiadała 5-drzwiowy liftback z oknem otwieranym wraz z pokrywą bagażnika.

W porównaniu z sedanem serii 3 o podobnych rozmiarach, seria 4 Gran Coupe wyróżniała się bezramkowymi drzwiami i dużym oknem za słupkiem C, nadając mu bardziej łagodnie opadającą linię dachu. Samochód był nieco wyższy od wersji Coupe o 12 mm, aby zapewnić więcej miejsca dla pasażerów siedzących z tyłu. Jednak rozstaw osi i pojemność bagażnika wynosząca 480 litrów pozostały takie same zarówno dla wersji Coupe, jak i Gran Coupe.

BMW serii 4 Gran Coupe pierwszej generacji zostało poddane restylizacji w styczniu 2017 roku, wraz z wariantami serii 4 coupe i coupe-cabrio. Samochód przeszedł zmiany, takie jak przeprojektowane zderzaki, nowe wkłady reflektorów i przemodelowane tylne światła, które teraz mają zaokrąglone wkłady wykonane w technologii LED. BMW wprowadziło również więcej opcji personalizacji, w tym różne wykończenia lakieru, wzory felg aluminiowych i materiały wykończeniowe we wnętrzu. Ponadto układ zawieszenia został zmodyfikowany w celu zwiększenia sztywności i poprawy komunikacji z układem kierowniczym, zgodnie z aktualizacjami wprowadzonymi w wariantach dwudrzwiowych.

W jaki sposób druga generacja BMW serii 4 została ulepszona w stosunku do poprzedniego modelu?

BMW 4 Druga generacja

BMW serii 4 II zadebiutowało w 2020 roku. Podobnie jak jego poprzednik, druga generacja BMW serii 4 została zaprezentowana po prezentacji prototypu BMW Concept 4. Prototyp ten został ujawniony na targach motoryzacyjnych IAA 2019 we Frankfurcie nad Menem we wrześniu 2019 r., dając wgląd w charakterystyczne elementy stylistyczne nadchodzącego modelu, w szczególności kontrowersyjny duży wlot powietrza z podwójnymi pionowymi "nerkami".

BMW serii 4 - 2 generacja

BMW serii 4 II zostało początkowo zaprezentowane w 2020 roku. Oficjalny model produkcyjny, znany jako BMW serii 4 drugiej generacji z kodem fabrycznym G22, zadebiutował sześć miesięcy po początkowej koncepcji. Projekt samochodu przeszedł znaczny rozwój, zachowując podobne proporcje nadwozia do poprzedniego modelu, a jednocześnie zawierając bardziej agresywną i awangardową stylistykę, dzięki uprzejmości południowokoreańskiego projektanta Lim Seung-mo. Godne uwagi elementy projektu obejmują węższe i ostrzej zdefiniowane lampy i reflektory, a także dużą przednią osłonę chłodnicy, która została już zaprezentowana w prototypie z 2019 roku.

Podobnie jak poprzedni model, BMW serii 4 drugiej generacji zostało wprowadzone zarówno z silnikiem benzynowym, jak i wysokoprężnym. Jednak tym razem zdecydowano się nie oferować manualnej skrzyni biegów, a zamiast tego dostępna była tylko 8-biegowa automatyczna skrzynia biegów. Nabywcy mogli wybierać między modelami z napędem na tylne lub wszystkie koła. Dodatkowo, po raz pierwszy silniki benzynowe mogły być sparowane z łagodnym układem hybrydowym.

Po wprowadzeniu wersji coupé w maju 2020 r., opcje nadwozia zostały rozszerzone w październiku tego samego roku o wariant ze składanym dachem, znany jako G23. W przeciwieństwie do poprzedniego modelu, samochód ten jest teraz tradycyjnym kabrioletem z materiałowym dachem, a nie coupé-kabrioletem z twardym składanym dachem.

Najnowsza wersja wyczynowego BMW M4, znana jako G82, została zaprezentowana wraz z następną generacją M3. Samochód charakteryzuje się znacznie zmodyfikowanym nadwoziem, w tym szerszymi i bardziej muskularnymi panelami, większą osłoną chłodnicy z poziomymi poprzeczkami oraz tylnym spojlerem i wydłużonym dyfuzorem.

Wewnątrz samochodu kabina pasażerska jest stylizowana na połączenie materiałów alcantara i włókna węglowego. Standardowe fotele zastąpiono kubełkowymi, a za kierownicą umieszczono dodatkowe przyciski i łopatki do zmiany biegów.

BMW M4 napędzane jest 3-litrowym, sześciocylindrowym silnikiem benzynowym o mocy 480 KM w modelu podstawowym i 510 KM w wersji Competition. Standardowy wariant oferuje 6-biegową manualną skrzynię biegów, podczas gdy model Competition jest dostępny tylko z 8-biegową automatyczną skrzynią biegów.

Druga iteracja BMW serii 4 Gran Coupe została wprowadzona w 2021 roku. Podobnie jak pierwsza generacja, Gran Coupe zostało dodane do oferty rok po premierze modeli coupe i kabrioletów serii 4. Otrzymało ono kod fabryczny G26. Wraz z nową generacją, seria 4 Gran Coupe stała się lżejsza o 50 kilogramów i posiadała większe nadwozie. Wymiary samochodu wzrosły w następujący sposób: długość o 143 mm, szerokość o 27 mm, wysokość o 53 mm i rozstaw osi o 46 mm. Pomimo większego nadwozia, przestrzeń bagażowa wzrosła tylko nieznacznie z 480 do 490 litrów po złożeniu siedzeń lub 1290 litrów po złożeniu tylnej kanapy.

Klamki elektrycznego wariantu i4 oraz wariantów dwudrzwiowych różnią się od siebie. Zamiast otwartych klamek producent zastosował unikalne prostokątne klamki kasetowe. Samochód nadal ma bezramkowe drzwi i kontrowersyjny podwójny wlot powietrza w postaci pionowych wlotów powietrza obejmujących całą wysokość przedniego pasa, podobnie jak w innych modelach nowej serii 4.

BMW serii 4 Gran Coupe drugiej generacji oferuje podobną gamę jednostek napędowych w porównaniu do swoich dwudrzwiowych odpowiedników. Nabywcy mają do wyboru trzy silniki benzynowe i dwie jednostki wysokoprężne. Dodatkowo dostępny jest wariant mild-hybrid z 48-woltowym alternatorem odwracalnym, który dodaje 11 koni mechanicznych i zestawem akumulatorów dla lepszego odzyskiwania i magazynowania energii hamowania.

W 2021 roku zadebiutowało BMW i4, wprowadzając na rynek pierwszy średniej wielkości elektryczny samochód osobowy w ofercie niemieckiej firmy. Droga do premiery rozpoczęła się od prototypu BMW i Vision Dynamics we wrześniu 2017 r., a następnie BMW Concept i4 w marcu 2020 r., który bardzo przypominał ostateczny model produkcyjny. Testy zamaskowanych egzemplarzy przedprodukcyjnych, inspirowanych stylistyką Concept i4, rozpoczęły się pod koniec 2019 roku. Godne uwagi cechy obejmują charakterystyczne podwójne "nerki" na przednim pasie, rozciągające się od maski do zderzaka, oraz klamki drzwi inspirowane SUV-em iX.

BMW i4 zostało oficjalnie zaprezentowane w formie produkcyjnej podczas prezentacji online w marcu 2021 roku. Bardzo przypominało coupe serii 4 drugiej generacji, z dodanymi niebieskimi akcentami i eleganckim wyglądem tylnej części nadwozia. Muskularne krawędzie nadkoli dodatkowo poprawiły jego ogólny wygląd.

BMW i4 jest kluczowym elementem strategii BMW mającej na celu przejście na pojazdy elektryczne. Zgodnie z tym planem firma zamierza wprowadzić 23 pojazdy z napędem hybrydowym lub elektrycznym do 2023 roku. Produkcja modelu i4 rozpoczęła się w listopadzie 2021 roku, a jego oficjalny debiut miał miejsce w marcu 2021 roku. Model i4 jest dostępny w sprzedaży na rynkach światowych od początku 2022 roku.

Dane techniczne - Docelowo gamę BMW i4 tworzą trzy warianty. Podstawowy, eDrive35, rozwija moc 268 KM, pośredni eDrive40 ma moc 330 KM, a topowy, M50 xDrive, charakteryzuje się mocą 523 KM. Wariant eDrive35 napędza bateria 60 kWh, z kolei kolejne dwie większa, o pojemności 80 kWh. Producent w momencie debiutu ujawnił szczegółowe parametry jedynie pośredniego wariantu eDrive40 - ma on rozwijać maksymalnie 200 km/h, rozpędzać się do 100 km/h w 4 sekundy i umożliwiać przejechanie na jednym ładowaniu do 590 kilometrów.