
Pierwsza generacja
Co wyróżnia BMW X3 na tle innych SUV-ów średniej wielkości?

BMW X3 to średniej wielkości SUV produkowany przez niemiecką markę BMW od 2003 roku. Trzecia generacja tego pojazdu jest produkowana od 2017 roku.
BMW X3 I zadebiutowało w 2003 roku na targach IAA we Frankfurcie. Zostało oznaczone jako X3 pierwszej generacji, znane również jako E83. Sprzedaż tego modelu rozpoczęła się w pierwszym kwartale 2004 roku. We wrześniu 2006 roku wprowadzono nieco zmodernizowaną wersję BMW X3.
BMW X3 i X3 LCI (po faceliftingu) były produkowane na pięć rynków: Europy, Egiptu, Rosji, Tajlandii i Stanów Zjednoczonych. Produkcja odbywała się od września 2003 r. w fabryce Magna Steyr Fahrzeugtechnik AG w Grazu, w Austrii, na zlecenie BMW. Fabryka w Grazu wyprodukowała łącznie 605 498 egzemplarzy tego modelu. Dodatkowo, 9 326 egzemplarzy zostało wyprodukowanych w systemie CKD w zakładach w Rosji, Egipcie i Tajlandii. Produkcja zakończyła się we wrześniu 2010 roku. Ostatni samochód wyprodukowany w Grazu, X3 xDrive 35d, jest obecnie używany przez kierownictwo w fabryce Magna Steyr. Przedostatni samochód, wyposażony w pełny sprzęt ratownictwa medycznego, został hojnie podarowany organizacji non-profit.
Wersja BMW X3 Cross Country, zaprojektowana specjalnie do rajdów terenowych, zadebiutowała podczas Rajdu Dakar 2006. Wersja ta została opracowana przez X-raid we współpracy z Magna Steyr i BMW Motoren, z wykorzystaniem BMW X3 (E83) jako modelu bazowego.
Druga generacja
Co odróżnia drugą generację BMW X3 od jego poprzedników?

BMW X3 II zostało zaprezentowane publicznie po raz pierwszy w 2010 roku. W 2010 roku zaprezentowano drugą generację X3, znaną jako F25. Był on większy w porównaniu do swojego poprzednika i charakteryzował się bardziej kanciastym kształtem nadwozia.
W lutym 2014 roku zaprezentowano zaktualizowaną wersję samochodu. Zmiany dotyczyły przede wszystkim przedniej części pojazdu, w tym zderzaka, osłony chłodnicy i reflektorów. W wersji bez pakietu M zmodyfikowano również tylny zderzak i dodano kierunkowskazy do lusterek wstecznych, zastępując ich poprzednie umiejscowienie na przednich błotnikach. Kierunkowskazy te zostały następnie zastąpione chromowanymi nakładkami o tym samym kształcie w odświeżonej wersji. Dodatkowo, dwulitrowy silnik wysokoprężny został zmodernizowany, dzięki czemu jego moc wzrosła o 6 KM w stosunku do poprzedniej 184-konnej jednostki. Wewnątrz samochodu przeprojektowano kierownicę, a przyciski blokady drzwi zostały przeniesione na klamki przednich drzwi. Wcześniej na konsoli środkowej znajdował się tylko jeden przycisk do blokowania drzwi, ale teraz został on zastąpiony przyciskiem aktywującym funkcję ostrzegania o martwym polu. Wraz z modelem po faceliftingu wprowadzono również model X4, który oferuje bardziej zorientowaną na styl życia odmianę X3 z linią dachu przypominającą coupe.
Trzecia generacja
Jakie ulepszenia i udoskonalenia wprowadzono w BMW X3 w najnowszej, trzeciej generacji?

BMW X3 III zadebiutowało w 2017 roku. Trzecia generacja X3, znana jako G01, została zaprezentowana na targach IAA we Frankfurcie we wrześniu 2017 roku. Od tego czasu BMW X3 jest dostępne w różnych wersjach, w tym M Performance X3 M40i i z silnikami wysokoprężnymi, takimi jak X3 xDrive20d i X3 xDrive30d. W grudniu 2017 roku wprowadzono X3 xDrive30i, a wersje X3 xDrive20i i X3 sDrive20i (dostępne poza Europą) mają zostać wprowadzone na rynek wiosną 2018 roku. X3 oferuje różne warianty modelowe, w tym Base Line, Advantage, xLine, Luxury Line, M Sport, Individual M Sport, M i M Competition. BMW X3 trzeciej generacji jest najdłuższe i ma największy rozstaw osi w swojej klasie SUV-ów. Jego konstrukcja ma na celu równomierne rozłożenie ciężaru między osiami, z długą maską i pochyłym dachem, które przypominają sylwetkę samochodu sportowego. Taka konstrukcja przyczynia się do doskonałego prowadzenia BMW X3. BMW X3 jest wyposażone w 8-biegową automatyczną skrzynię biegów firmy ZF. Niektóre wersje silnikowe oferują opcję sportowej skrzyni biegów z łopatkami zmiany biegów na kierownicy.
iX3
Dlaczego BMW iX3 stało się ulubieńcem entuzjastów SUV-ów od czasu jego wprowadzenia na rynek w 2020 roku?

W 2020 roku BMW iX3 zadebiutowało publicznie. Przed oficjalną premierą BMW zaprezentowało prototyp swojego pierwszego w pełni elektrycznego SUV-a o nazwie BMW Concept iX3 w kwietniu 2018 r. na pokazie samochodowym w Pekinie w Chinach. Kiedy w końcu zaprezentowano wersję produkcyjną, była ona bardzo podobna do prototypu. Różnice między elektrycznym iX3 a tradycyjnym spalinowym X3 były minimalne. Obejmowały one nieco inną osłonę chłodnicy, zmodyfikowane zderzaki z kolorowymi wstawkami i unikalne wzory felg aluminiowych. Projekt deski rozdzielczej pozostał w dużej mierze niezmieniony.
Elektryczny SUV iX3 jest pierwszym globalnym pojazdem BMW produkowanym wyłącznie w Chinach w fabryce Shenyang. Sprzedaż pojazdu rozpoczęła się tam w drugiej połowie 2020 r., a w Europie w pierwszej połowie 2021 roku. BMW nie zamierza jednak sprzedawać elektrycznego iX3 w Stanach Zjednoczonych, w przeciwieństwie do spalinowego X3.
BMW iX3 wykorzystuje najnowszą technologię BMW eDrive, znaną jako piąta generacja, w celu poprawy pozyskiwania energii z układu elektrycznego. Dzięki mocy 286 KM i maksymalnemu momentowi obrotowemu 400 Nm, pojazd może przyspieszyć od 0 do 100 km/h w zaledwie 6,8 sekundy i osiągnąć prędkość maksymalną 180 km/h. Zgodnie z europejską normą pomiarową, iX3 ma zasięg 460 kilometrów na jednym ładowaniu, podczas gdy chińska procedura NEDC określa maksymalny zasięg na 520 kilometrów. Pojazd oferuje tryb rekuperacji, pozwalający kierowcom polegać tylko na jednym pedale hamulca. Ponadto iX3 emituje dźwięk ostrzegający pieszych dla samochodów elektrycznych przy niskich prędkościach, który został specjalnie skomponowany przez Hansa Zimmera.