
BMW 5
Jakie są kluczowe cechy i udoskonalenia oferowane w ósmej generacji BMW serii 5?
BMW serii 5 I generacji

BMW serii 5 I zadebiutowało w 1972 roku i było pierwszym modelem BMW oznaczonym numerem 5. Z kodem fabrycznym E12 wyprodukowano łącznie 699 094 egzemplarzy. Samochód ten był dostępny na rynku europejskim, japońskim i amerykańskim.
BMW serii 5 II generacji

BMW serii 5 II zostało wprowadzone w 1980 roku jako druga generacja, znana jako E28. Łącznie wyprodukowano 722 328 egzemplarzy tego modelu.
Model E28 był produkowany przez BMW w latach 1980-1988. Pomimo podobieństwa do generacji E12 serii 5, E28 miał kilka modyfikacji pod względem jakości wykonania i funkcji. Jedną z godnych uwagi zmian było zmniejszenie masy, dzięki czemu E28 był od 60 do 90 kilogramów lżejszy od swojego poprzednika, w zależności od wersji. W silniku wprowadzono również ulepszenia w układzie paliwowym i zapłonowym. Wprowadzono również ulepszenia w zakresie bezpieczeństwa, w tym zmianę umiejscowienia zbiornika paliwa za tylną osią pojazdu. Samochód był produkowany na różne rynki, w tym europejski, japoński, amerykański i południowoafrykański.
Historia
W 1981 roku BMW rozpoczęło produkcję modelu E28 w fabryce w Dingolfing. Model ten zastąpił E12, który był produkowany od 1972 roku. E28 zapoczątkował drugą generację serii 5.
W 1982 roku modele 520i przeszły modyfikację, w ramach której układ wtryskowy został zmieniony na LE Jetronic. Aktualizacja ta dotyczyła w szczególności samochodów wyposażonych w jednostkę napędową o pojemności 2000 cm3.
W 1983 roku BMW wprowadziło nowy model o nazwie e28 525e (e - "eta"). Model ten miał pojemność skokową 2700 cm³ i był znany z imponującego momentu obrotowego i oszczędności paliwa.
W 1985 roku silnik o pojemności 1800 cm3 (90 KM) został zastąpiony mocniejszym silnikiem o pojemności 1800 cm3 (105 KM). Modernizacja ta była odpowiedzią na wysoki popyt na nowy silnik, który miał pomóc w odzyskaniu podatku korporacyjnego od samochodów o pojemności mniejszej niż 1800 cm3.
W 1986 roku wprowadzono ostatnie aktualizacje do produkcji samochodu. Obejmowały one przyciemniane szyby, światła przeciwmgielne, welurową tapicerkę i tylne zagłówki. Ponadto wprowadzono pewne zmiany techniczne, takie jak wielokąt na drążku kierowniczym i inne oznaczenie LED na wskaźniku przeglądu okresowego i wymiany oleju.
W 1988 roku model E28 zakończył produkcję wraz z modelem 518i.
BMW serii 5 III generacja
BMW serii 5 III zadebiutowało w 1987 roku i otrzymało fabryczny kod E34. Produkowane było przez osiem lat, a w dwóch fabrykach BMW powstało łącznie 1 331 056 egzemplarzy. Początkowo gama dostępnych silników była ograniczona do pięciu opcji.
- M20B20/B25 520i i 525i (napędzane paskiem rozrządu) – odpowiednio 129 KM i 170 KM ,
- M30B30/B35 530i oraz 535i – odpowiednio 188 KM (197 KM bez katalizatora), 211 KM (220 KM)
- M21D24 524td – 115 KM
Samochód był powszechnie uważany za jeden z najbezpieczniejszych w swojej klasie, dzięki poduszkom powietrznym kierowcy i pasażera, systemowi ABS i solidnej konstrukcji. W porównaniu z poprzednim modelem E28, sztywność skrętna nadwozia wzrosła o 70%, a sztywność zginania o 34%. Spełniał ówczesne standardy bezpieczeństwa, co oznacza, że po zderzeniu czołowym z prędkością 56 km/h (35 mil) ze sztywną barierą i zderzeniu tylnym z prędkością 48 km/h (30 mil), wszystkie drzwi można było otworzyć bez użycia narzędzi, a kabina pasażerska pozostała nieuszkodzona.
W 1990 roku droga hamowania z prędkości 100 km/h była różna dla różnych wersji sedanów. Wersje 518 i 520i miały drogę hamowania mniejszą niż 40 metrów, podczas gdy wersja 535 miała drogę hamowania wynoszącą 42 metry. To sprawiło, że wersja 535 była w tym czasie najlepszym samochodem wśród produkowanych sedanów. W maju 1990 roku jednostki M20 (12-zaworowe) zostały zastąpione modelami M50 (24-zaworowymi, napędzanymi łańcuchem rozrządu) dla 520i i 525i, które miały odpowiednio 150 KM i 192 KM. Od jesieni 1992 roku dostępne były silniki V8 (M60B30, 3 litry/160 kW i M60B40, 4 litry/210 kW).
W E34 występują trzy silniki Diesla:
- 524td (M21D24, 2,4 l/115 KM) do 1991 r.
- 525tds (M51D25, 2,5 l/143 KM)
- 525td (M51D25, 2,5 l/115 KM) od 1993 roku.
- zawieszenie przednie: wahacz poprzeczny, amortyzator teleskopowy
- zawieszenie tylne: wahacz wzdłużny, sprężyna śrubowa
- hamulce przód/tył: tarczowe/tarczowe
- ABS
- radiomagnetofon wraz z 6 głośnikami
- dwustrefowe ogrzewanie
- poduszka powietrzna kierowcy (po 1990)
- ABS
- wspomaganie kierownicy
- centralny zamek (w tym zamek bagażnika oraz wlewu paliwa)
- elektrycznie sterowane lusterka
- Przednie zawieszenie pojazdu składa się z podwójnych wahaczy poprzecznych z kolumną resorującą i poprzecznym drążkiem stabilizatora.
- Tylne zawieszenie pojazdu składa się z osi wielowahaczowej, kolumny resorującej i poprzecznego drążka stabilizatora.
- Hamulce z przodu i z tyłu pojazdu wykorzystują wentylowane tarcze.
- ABS i ASR
- Rozstaw kół przód/tył: 1558/1582 mm
- DMC: 2010–2300 kg
- Pojemność bagażnika: 520 dm³ (sedan), 500/1615 dm³ (kombi)
Liczne silniki z gamy E34 zostały uhonorowane prestiżowymi nagrodami Engine Of The Year (EOTY).
Wariant 518g był wyposażony w fabrycznie montowaną instalację gazową.
Dostępne skrzynie biegów obejmowały zarówno opcje manualne, jak i automatyczne, które były dostarczane przez firmę ZF. Manualne skrzynie biegów miały pięć przełożeń, z wyjątkiem wyjątkowo rzadkiej wersji 540, która miała sześć przełożeń. Automatyczne skrzynie biegów były dostępne w wersji czterobiegowej (4HPxx) i pięciobiegowej (5HPxx).
W 1991 roku BMW wprowadziło na rynek model iX, wersję pojazdu z napędem na 4 koła. Dostępny był w dwóch wersjach nadwozia: sedan i kombi. Model iX był napędzany silnikiem M50B25 2.5 o mocy 192 KM i oferował wybór między automatyczną i manualną skrzynią biegów. Łącznie wyprodukowano 9366 egzemplarzy modelu E34 525iX.
We wrześniu 1991 roku rozpoczęto produkcję mobilnego wariantu nadwozia wyposażonego w podwójny szyberdach, który w tamtym czasie był uważany za przełomowy. Dodatkowo, wersja M5 była dostępna w sprzedaży od 1988 roku.
BMW E34 przeszło trzy aktualizacje. Pierwsza miała miejsce we wrześniu 1990 roku, gdzie starsza konstrukcja M20 została zastąpiona silnikami M50 z 24 zaworami. Silnik M21 został również zastąpiony przez M51 w dwóch wariantach - TD i TDS z intercoolerem. Dodatkowo, 4-biegowe automatyczne skrzynie biegów zostały zastąpione 5-biegowymi. Druga aktualizacja obejmowała zmiany w lusterkach bocznych i zastosowanie innych materiałów we wnętrzu. Wszystkie modele były teraz standardowo wyposażone w poduszkę powietrzną kierowcy i ABS. Silniki M50 zostały wyposażone w system zmiennych faz rozrządu VANOS, a silniki V8 zastąpiły silniki M30. Modele 530i v8 i 540i miały szerszy grill i inną maskę w porównaniu do innych wersji. Trzecia aktualizacja miała miejsce w połowie 1994 roku, wprowadzając szeroki przedni pas (grill lub "nerki") i klapę silnika dla każdej wersji silnikowej. Silnik M40 został zastąpiony silnikiem M43 w wersji 518i. Wprowadzono również wersje wyposażenia Executive, w tym progi drzwi i dolne listwy drzwi podobne do wersji M-Technik, malowane dolne części zderzaków, 16-calowe koła i drewniane wykończenia. Do listy wyposażenia wszystkich wersji dodano kolejną
Rynek europejski
Alpina B10
W 1991 roku Alpina zaprezentowała wariant Alpina B10 Biturbo, który wywodził się z BMW 535i serii E34. Wyposażony w silnik doładowany dwoma turbosprężarkami, samochód dysponował imponującą mocą 360 koni mechanicznych, umożliwiając osiągnięcie prędkości maksymalnej 291 km/h. Dwa lata później, w 1993 roku, Alpina B10 BiTurbo została wyceniona na 160 000 DM.
Podwozie
Wyposażenie standardowe
Wyposażenie dodatkowe
komputer pokładowy
zmieniarka CD
tempomat
kontrola trakcji (ASC, ASC+T)
siedzenia oraz lusterka z pamięcią ustawienia
drewniane wykończenia
szpera 25%
alarm ruchu wewnątrz pojazdu i w trakcie podnoszenia auta
zawieszenie M Technic
antena w tylnej szybie
szyberdach elektryczny
Wymiary i ciężary
rozstaw osi: 2761 mm
rozstaw kół przód/tył: 1470/1495 mm
masa własna: 1445–1720 kg
DMC: 1955–2280 kg
pojemność bagażnika: 460 dm³ (sedan), 460/1450 dm³ (touring)
pojemność zbiornika paliwa: 80–110 litrów
Czwarta generacja
BMW serii 5 IV zostało zaprezentowane w marcu 1995 roku jako następca poprzedniego modelu, który był produkowany przez osiem lat. Nowy samochód otrzymał kod fabryczny E39. Produkcja modelu rozpoczęła się latem 1995 roku. Wersja kombi modelu E39 rozpoczęła produkcję wiosną 1997 roku, zastępując poprzednią serię 5 E34. We wrześniu 1998 roku silnik M52 został zmodernizowany, zastępując nikasilową powłokę tulei cylindrowych stalowymi tulejami (M52TU), a także przeprowadzono lifting elektroniki. We wrześniu 2000 roku przeprowadzono drobny lifting w celu odświeżenia modelu.
Model E39 doczekał się kilku znaczących aktualizacji, w tym zmian w reflektorach z wykorzystaniem soczewkowych świateł mijania i świateł pozycyjnych "Angel Eyes". Zmodyfikowano również lampy tylne, listwy boczne i przednie halogeny, przy czym przednie halogeny są teraz okrągłe zamiast owalnych. Dodatkowo dokonano drobnych zmian w kształcie przedniego zderzaka. E39 wprowadził nową generację rzędowych benzynowych szóstek serii M54 (B22, B25, B30), jednocześnie zaprzestając produkcji serii M52. E39 był dostępny w dwóch wersjach nadwozia: sedan z 460-litrowym bagażnikiem i półką na narzędzia w tylnej klapie oraz kombi (Touring) z bagażnikiem o pojemności 410 litrów (1525 litrów po złożeniu tylnej kanapy). Wersja Touring miała nieco mniejszy bagażnik, ale oferowała przestrzeń bagażową o regularnym kształcie i często była wyposażona w oddzielnie otwieraną tylną szybę i przesuwaną podłogę. W 2003 roku zakończono produkcję modelu E39, a jego następcą został model E60.
BMW M5
W 1998 roku BMW we współpracy z "M GmbH" wprowadziło na rynek specjalną edycję znaną jako M5. Wersja ta była dostępna wyłącznie jako sedan, a prototypowa wersja Touring została również opracowana, aby konkurować z Audi S6 C5 Avant i Mercedes-Benz W210 E55 AMG T. Model M5 wyróżniał się od zwykłej wersji charakterystycznymi cechami. Przedni zderzak posiadał znaczny wlot powietrza, a tylny został zaprojektowany tak, aby pomieścić sportowy układ wydechowy i subtelny dyfuzor. Dodatkowo, przyciągające uwagę duże chromowane 18-calowe koła z aluminiowymi obręczami skrywały pokaźne hamulce.
Wersja M5 oferuje znaczną przewagę pod względem silnika. Silnik o pojemności 4,9 litra generuje imponującą moc 400 KM i moment obrotowy 500 Nm. Parametry te przekładają się na wyjątkowe osiągi, pozwalające rozpędzić samochód od 0 do 100 km/h w zaledwie 5,3 sekundy. Prędkość maksymalna jest elektronicznie ograniczona do 250 km/h, ale bez ogranicznika samochód jest w stanie osiągnąć prędkość do 300 km/h. Wersja M5 była produkowana na jedenaście różnych rynków, w tym w Europie, Egipcie, Indonezji, Meksyku, Malezji, Filipinach, Rosji, Tajlandii, Stanach Zjednoczonych, Wietnamie i RPA.
Piąta generacja
BMW serii 5 V, piąta generacja tego modelu, zostało wprowadzone w 2003 roku jako następca swojego poprzednika, który był produkowany przez osiem lat.
Wersja sedan samochodu otrzymała fabryczny kod E60, podczas gdy wersja kombi otrzymała kod E61. Zawieszenie samochodu składa się głównie z lekkich komponentów aluminiowych. Posiada stabilizatory o różnej grubości, regulowane amortyzatory i aktywny układ kierowniczy. Oprócz sedana BMW oferuje również wersję Touring (kombi). Opcje silnikowe zostały całkowicie zaktualizowane, a gama modeli obejmuje teraz silniki benzynowe. 520i, 523i, 525i, 528i, 530i, 540i, 545i, 550i oraz diesle 520d, 525d, 530d, i 535d.
Najwyższym poziomem wyposażenia serii 5 jest wariant M5, wyposażony w potężny 5,0-litrowy silnik V10. Samochód ten znany jest jako jeden z najszybszych sedanów na świecie produkowanych seryjnie. Nad rozwojem M5 pracował zespół wysoko wykwalifikowanych inżynierów pod kierownictwem doświadczonego prof. dr Hansa Stermllicha. W 2006 roku BMW wprowadziło opcjonalną funkcję asystenta kierowcy Nightvision dla serii 5, podobną do tej, którą można znaleźć w serii 7. Funkcja ta wykorzystuje kamerę na podczerwień, aby uchwycić drogę i jej otoczenie, zanim reflektory je oświetlą, wyświetlając obraz na ekranie w kokpicie samochodu.
Model serii 5 otrzymał niewielką aktualizację w 2007 roku.
Dodatkowo, wersja 535i z podwójnym turbodoładowaniem została stworzona specjalnie na rynek amerykański, począwszy od 2007 roku.
Samochód był produkowany na dziewięć różnych rynków, w tym w Chinach, Europie, Egipcie, Indonezji, Indiach, Malezji, Rosji, Tajlandii i Stanach Zjednoczonych.
W 2006 roku BMW serii 5 wprowadziło opcjonalną funkcję asystenta kierowcy Nightvision, która została zainspirowana BMW serii 7. Funkcja ta wykorzystuje kamerę na podczerwień, aby uchwycić drogę i otoczenie, zanim reflektory je oświetlą, wyświetlając obrazy na ekranie w kokpicie samochodu.
Podwozie
Wymiary i ciężary
Szósta generacja
W 2009 roku BMW wprowadziło na rynek szóstą generację serii 5, zastępując poprzedni model E60, który był produkowany przez siedem lat. Stylistyka samochodu została zainspirowana flagową limuzyną BMW, serią 7 (F01). Począwszy od 2011 roku, klienci mogli zdecydować się na wersję M5, która mogła pochwalić się potężnym 4,4-litrowym silnikiem o mocy od 560 do 600 koni mechanicznych.
W 2009 roku BMW zaprezentowało szóstą generację serii 5, znaną jako F10. Premiera miała miejsce podczas specjalnego wydarzenia na Stadionie Olimpijskim w Monachium. Projekt nadwozia F10 został opracowany przez Adriana van Hooydonka, szefa działu projektowego BMW, przy znaczącym udziale Jacka Frohlicha, polskiego projektanta.
Wersja sedan samochodu została wyprodukowana w styczniu 2010 roku, a następnie wprowadzono wariant kombi (Touring) na targach motoryzacyjnych w Lipsku w maju tego samego roku. Seria 5 szóstej generacji została wyprodukowana specjalnie na rynek europejski i amerykański. Trzy lata później, w połowie 2013 roku, model został poddany liftingowi, z niewielkimi zmianami w przednich wlotach powietrza i grillu. Światła ksenonowe stały się standardem we wszystkich wersjach, a kierunkowskazy zostały dodane do lusterek.
Siódma generacja
BMW serii 5 VII zadebiutowało w 2016 roku i oficjalnie weszło do produkcji w lutym 2017 roku z kodem fabrycznym G30. Jednym z godnych uwagi osiągnięć tego samochodu, a konkretnie BMW 520d Efficient Dynamics Edition, jest wyjątkowy przedni współczynnik oporu aerodynamicznego wynoszący 0,22, co czyni go najbardziej opływową limuzyną produkowaną seryjnie.
Samochód został zaprojektowany przy użyciu najnowszej modułowej platformy podłogowej BMW, która została pierwotnie wykorzystana w limuzynie G11. Opracowano również hybrydowe wersje samochodu typu plug-in, zarówno w wersji sedan, jak i kombi, znane jako 530e iPerformance. Te hybrydy mogą pochwalić się zaawansowanymi systemami wspomagania kierowcy.
Początkowo samochód był dostępny z silnikami 520d, 530d, 530i i 540i. Jednak w marcu 2017 r. dodano potężny silnik M550i, hybrydę plug-in 530e o mocy 252 KM oraz model 520d EED z ulepszoną aerodynamiką. W lipcu 2017 r. wprowadzono najnowsze silniki: 525d, 540d i M550d. Na 87. targach motoryzacyjnych w Genewie w maju tego roku zaprezentowano wersję kombi. W tym samym miesiącu zaprezentowano również chińską wersję G38, zwaną wariantem Touring, z rozstawem osi dłuższym o 133 mm niż w wersji europejskiej.
Samochód jest standardowo wyposażony w szereg systemów wspomagających kierowcę, takich jak asystent ostrzegania przed omijaniem i nadjeżdżającymi pojazdami, asystent zmiany pasa ruchu i utrzymania pasa ruchu (działający przy prędkościach do 210 km/h) oraz inteligentny tempomat. Dodatkowo samochód oferuje możliwość zdalnego parkowania za pomocą smartfona. Z wyjątkiem 520d, wszystkie wersje samochodu są wyposażone w 8-biegową automatyczną skrzynię biegów.
Ósma generacja
BMW zaprezentuje wyczekiwaną ósmą generację serii 5, znaną jako BMW serii 5 VIII, 24 maja 2023 roku. Oczekuje się, że produkcja samochodu o kodzie fabrycznym G60 rozpocznie się latem 2023 roku. Nowa generacja stanowi odejście od tradycji, ponieważ nie będzie wyposażona w silnik V8, z wyjątkiem wersji M5. Zamiast tego BMW serii 5 VIII będzie oferować szeroką gamę opcji układu napędowego, w tym silniki benzynowe, diesle i hybrydy plug-in. Na początku 2024 roku BMW wprowadzi również wariant kombi, znany jako Touring o oznaczeniu G61. Ten nowy model zachowa podobny rozmiar do swojego poprzednika. Entuzjaści mogą oczekiwać oficjalnej premiery BMW serii 5 VIII, która zaplanowana jest na koniec 2023 roku.