
Pierwsza generacja
Jakie są godne cechy BMW serii 7 pierszej generacji, które sprawiają, że jest to samochód luksusowy?

BMW serii 7 I to pierwszy model o tej nazwie, a zarazem najbardziej luksusowy samochód w gamie BMW od samego początku. W sumie wyprodukowano 285 029 egzemplarzy tego modelu. W konkursie European Car of the Year 1978 samochód zajął 2. miejsce (za Porsche 928). Wszystkie modele BMW E23 były wyposażone w sześciocylindrowe silniki rzędowe. Początkowo produkowane były modele 728, 730 i 733i, których silniki nadal wywodziły się z poprzednika - modelu BMW E3.
Od 1979 roku wszystkie silniki były wyposażone we wtrysk paliwa Bosch L-Jetronic, a w modelu E23 wprowadzono system ABS. BMW 728i zastąpiło modele 728 i 730, a BMW 732i z cyfrową elektroniką silnika zastąpiło BMW 733i. Nowością były BMW 735i i 725i, przy czym ten ostatni był produkowany wyłącznie na eksport lub dla urzędników w Niemczech Zachodnich. W 1980 roku wypuszczono topową wersję wszystkich samochodów BMW E23, model 745i. Wyposażony był w 3,2-litrowy silnik z modelu 732i. Jego moc zwiększono ze 145 kW/197 KM (732i) do 185 kW/252 KM dzięki zastosowaniu turbosprężarki i chłodnicy powietrza doładowującego.
We wrześniu 1982 roku model E23 przeszedł największą aktualizację, znaną jako lifting. Podczas tej aktualizacji model 745i otrzymał turbodoładowany silnik z modelu 735i wraz z 4-biegową automatyczną skrzynią biegów (zastępującą poprzednią 3-biegową skrzynię biegów). Podczas gdy moc wyjściowa silnika pozostała taka sama, moment obrotowy został zwiększony. Dodatkowe wprowadzone opcje obejmowały elektrycznie regulowane tylne siedzenie i telefon.
Zmiany objęły również tylne zawieszenie (podobne do E28, przed liftingiem podobne do E12) oraz automatyczną skrzynię biegów (4-biegową zamiast 3-biegowej). Powiększono przedni grill, zmieniono lusterka z chromowanych na plastikowe, a także zmodyfikowano osłony tylnych błotników. We wnętrzu również wprowadzono wiele zmian, takich jak różne wskaźniki i panele klimatyzacji.
Począwszy od 1984 roku klienci mieli możliwość zamówienia BMW 735i z katalizatorem. Jednak do stycznia 1985 roku było to dostępne tylko w połączeniu z automatyczną skrzynią biegów. W tym czasie moc wyjściowa wynosiła 192 koni mechanicznych. Od października 1984 do kwietnia 1986 sprzedano łącznie 1237 egzemplarzy BMW 735i z katalizatorem i automatyczną skrzynią biegów. Od stycznia 1985 do kwietnia 1986 wyprodukowano 738 egzemplarzy z katalizatorem i manualną skrzynią biegów.
Druga generacja
Co wyróżnia BMW serii 7 drugiej generacji spośród innych luksusowych pojazdów w swojej klasie?

Druga generacja BMW serii 7 została wprowadzona w 1986 roku, zastępując model pierwszej generacji, który był produkowany przez 10 lat. Łącznie wyprodukowano 310 000 sztuk tego modelu. W konkursie Europejskiego Samochodu Roku 1987 BMW serii 7 zajęło trzecie miejsce, po Oplu Omega A i Audi 80 B3.
Samochód otrzymał kod fabryczny E32. Model E32 wszedł na rynek z najnowszymi technologiami tamtych czasów. Topowe wersje były wyposażone w takie funkcje, jak telefon, lodówka, podgrzewane zamki, elektroniczny system kontroli trakcji oraz wzmacniacz ciśnienia wycieraczek przedniej szyby przy wyższych prędkościach. Dodatkowe funkcje obejmowały dwustrefową klimatyzację, elektrycznie sterowane przednie fotele z pamięcią ustawień dla wielu kierowców, elektrycznie regulowaną tylną kanapę z elektrycznymi zagłówkami, podgrzewane siedzenia dla wszystkich siedzeń, w tym oparć, system regulacji twardości zawieszenia EDC, system wspomagania parkowania PDC ( parktronic), układ kierowniczy servotronic zwiększający sztywność wraz ze wzrostem prędkości, tempomat, ogrzewanie postojowe webasto, fotochromatyczne i elektryczne lusterko wewnętrzne, elektryczne rolety tylnej szyby, torba na narty, kompletne skórzane wykończenie wnętrza (w tym konsola środkowa, panele boczne i deska rozdzielcza), drewniane wykończenia wnętrza, mechanizm różnicowy o zwiększonym tarciu (tzw. mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu – 25%), podgrzewane dysze spryskiwaczy przedniej szyby, spryskiwacze przedniej szyby i reflektorów, elektryczna regulacja kolumny kierownicy, podgrzewana przednia i tylna szyba, a także specjalna laminowana przednia szyba bez przewodów grzewczych, dwuszybowe szyby (zapewniające lepszą izolację termiczną i akustyczną wnętrza), moduł komfortu - automatyczne zamykanie szyb i szyberdachu po zamknięciu samochodu, komputer pokładowy (OBC) wyświetlający różne parametry związane z pracą samochodu, i inne akcesoria. W tym modelu BMW firma oferowała wszystkie dostępne opcje wyposażenia na życzenie klienta, w tym pierwsze reflektory ksenonowe w samochodzie produkcyjnym począwszy od 1991 roku (oczywiście za dodatkową opłatą).
Samochód był niewiarygodnie nowoczesny i pełen funkcji elektronicznych jak na swoje czasy. Silniki były bardzo trwałe, zwłaszcza silniki M30, które przy odpowiedniej konserwacji mogły wytrzymać przebieg ponad 600 000 kilometrów. Silniki M60 V8 wprowadzone w 1992 roku były wyjątkowo zaawansowane, w całości wykonane z aluminium, wyposażone w 4 zawory na cylinder, w pełni sekwencyjny wtrysk paliwa, hydrauliczną kompensację luzu i łańcuchy. Były jednak delikatniejsze w porównaniu z rzędowymi sześciocylindrowymi silnikami M30. Najmocniejszy silnik w gamie, V12, był znany ze swojej trwałości, płynnej pracy, dużej mocy i momentu obrotowego, ale charakteryzował się wysokim zużyciem paliwa, przekraczającym 20 litrów na 100 kilometrów w warunkach miejskich.
W Europie istniała możliwość zamówienia wersji bez skóry lub wielu innych dodatków, które były standardem na rynku amerykańskim. Samochód oferowany był również w wersji z powiększonym miejscem na tylne siedzenie pasażera, zwiększając jego długość o 11,4 cm - oznaczono jako iL. Gama modeli E32 składała się wyłącznie z silników benzynowych o pojemnościach: 3,0 l rzędowy sześciocylindrowy (730i), 3,0 l V8 (730i), 3,5 l rzędowy sześciocylindrowy (735i), 4,0 l V8 (740i) i 5,0 l V12 ( 750i). E32 jest znany ze swojej wysokiej niezawodności.
BMW E32 było dostępne w następujących kolorach:
- Alpinweiss
- Atlantisblau
- Mineralblau
- Nauticgrün
- Schwarz
- Tizianrot
- Vulkangrau
- Weinrot
- Brokatrot Metallic
- Bronzitbeige Metallic
- Burgundrot Metallic
- Calypsorot Metallic
- Cirrusblau Metallic
- Delphin Metallic
- Diamantschwarz Metallic
- Gletscherblau Metallic
- Granitsilber Metallic
- Islandgrün Metallic
- Kaschmirbeige Metallic
- Lachssilber Metallic
- Lazurblau Metallic
- Luxorbeige Metallic
- Malachitgrün Metallic
- Orientblau Metallic
- Royalblau Metallic
- Sterlingsilber Metallic
Dodatkowo każdy kolor z palety BMW można dostosować do preferencji klienta. Na życzenie dostępne były również wersje indywidualne, dostosowane do specyfikacji klienta. Samochód był produkowany na cztery rynki: europejski, japoński, amerykański i południowoafrykański.
Alpina B11 - W 1992 roku renomowana firma tuningowa BMW Alpina wprowadziła na rynek model Alpina B11, który był odpowiednikiem BMW E32. Model ten posiadał sportowe zawieszenie, bodykit, aluminiowe koła Alpina i 3,5-litrowy silnik o mocy 254 koni mechanicznych. Alpina B11 mogła osiągnąć maksymalną prędkość 245 km/h. W 1993 roku wypuszczono BMW Alpina B11 4.0 z silnikiem o pojemności 3982 cm3 i mocą 315 koni mechanicznych, dzięki któremu B11 osiąga prędkość ponad 260 km/h i przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 6 sekund.
- ABS
- bodykit Alpina
- podgrzewane lusterka i klamki
- elektryczne sterowanie szyb z przodu i z tyłu
- poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera
- nową, czteroramienną kierownicę
- antenę wmocowaną w tylną szybę
- srebrną tabliczkę producenta z indywidualnym numerem
Alpina B12 5.0 była topowym modelem wprowadzonym przez Alpinę, wyposażonym w potężny pięciolitrowy, dwunastocylindrowy silnik o mocy 350 koni mechanicznych. Pozwalało to samochodowi osiągnąć prędkość około 275 km/h. B12 szczycił się różnymi funkcjami, w tym:
- kontrolę stabilizacji i trakcji ASC + T
- ABS
- EML
- bodykit Alpina
- Alpina oferuje nową czteroramienną kierownicę.
- przyciemniane szyby
- spryskiwacze przednich reflektorów
- ogrzewane lusterka i klamki
- system antywłamaniowy
- poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera
- sportowe, elektronicznie regulowane fotele z pamięcią trzech ustawień.
- wnętrze wyłożone skórą
- ogrzewane przednie fotele
- cyfrowe wskaźniki temperatury oleju
- dwustrefową klimatyzację
- radio BMW BAVARIA z systemem głośników
- antenę wbudowaną w tylną szybę
- srebrna blaszka producenta z unikalnym numerem
Podwozie
- Zawieszenie przednie: wahacz poprzeczny, amortyzator teleskopowy.
- Zawieszenie tylne: wahacz wzdłużny, sprężyna śrubowa.
- Hamulce przód/tył: tarczowe/tarczowe
- ABS i ASR
Wymiary i masy
- Rozstaw kół przód/tył: 1530/1558 mm
- DMC: 2130–2380 kg
- Pojemność bagażnika: 500 dm³
Trzecia generacja
W jaki sposób BMW serii 7 trzeciej generacji zdołało utrzymać swoją reputację w zakresie luksusu i jakości na przestrzeni lat?

BMW serii 7 III zastąpił swojego poprzednika po 8 latach produkcji w 1994 roku. Samochód otrzymał kod fabryczny E38. Platforma podłogowa modelu stała się bazą dla pojazdów BMW serii 7 od 1994 do 2001 roku. Celem BMW było stworzenie następcy modelu BMW E32, który był produkowany do 1994 roku. W 2001 roku został zastąpiony nowym projektem oznaczonym jako E65/ E66. Łącznie wyprodukowano 340 242 jednostek E38.
Wyposażenie
Nowe modele E38 są wyposażone w wysokociśnieniowe spryskiwacze reflektorów, automatyczną regulację poziomowania reflektorów ksenonowych HID, przeprojektowaną obudowę silnika, 14-głośnikowy system dźwiękowy (stereo lub HiFi), cztery subwoofery ze zmieniarką na 6 płyt, pokładową nawigację z Wyświetlacz 4:3 lub 16:9 i wycieraczki przedniej szyby reagujące na deszcz (dostępne jako wyposażenie dodatkowe).
Zawiera dodatkowe opcje (między innymi):
- W pojeździe zainstalowany jest system automatycznego sterowania klimatyzacją dwustrefową, wyposażony w osobne panele sterujące dla kierowcy i pasażera.
- System pamięci fotela kierowcy może przechowywać do trzech różnych ustawień.
- Regulacja wysokości i napięcia pasów bezpieczeństwa.
- System sprawdzania ciśnienia w oponach
- Podgrzewana przednia szyba
- lodówka
- kuloodporne szyby
- pakiety opancerzenia;
- rolety bocznych tylnych szyb
- Oferujemy szereg urządzeń wideo do Twojego pojazdu, w tym telewizor, kamerę cofania i dodatkowy monitor dla pasażerów na tylnych siedzeniach.
BMW E38 było standardowo wyposażone w dwie przednie poduszki powietrzne i opcjonalnie boczne poduszki powietrzne dla przednich siedzeń wraz z systemem ochrony głowy (HPS). Wnętrze samochodu było pokryte skórą, a wykończenia wykonano z drewna orzecha włoskiego. Wprowadzony w 1998 roku system Active Comfort Seat (ACS) zapewniał bezpieczeństwo i komfort pasażerom przednich siedzeń.
Samochód był produkowany na rynek europejski, amerykański i południowoafrykański. Od początku produkcji E38 był wypuszczany w limitowanej edycji 600 sztuk, łącząc 4-litrowy silnik M60 z 6-biegową skrzynią biegów Getrag 420G. Od stycznia 1995 roku był wyposażony w immobilizer (EWS), aw kwietniu tego samego roku zmodyfikowano wycieraczki przedniej szyby (zredukowano je z trzech do dwóch). We wrześniu przednie fotele zostały zmodyfikowane poprzez dodanie nowych przycisków regulacji i podparcia odcinka lędźwiowego, aw modelu 750i(L) wprowadzono nową automatyczną skrzynię biegów Steptronic.
marcu 1996 roku pozostałe wersje silnikowe otrzymały nową automatyczną skrzynię biegów Steptronic. Dodatkowo samochody były standardowo wyposażone w kontrolę trakcji (ASC+T). We wrześniu samochody zostały wyposażone w automatyczną skrzynię biegów i centralny zamek (Shift lock/Interlock) oraz boczne poduszki powietrzne w przednich drzwiach. Rok później, we wrześniu 1997 roku, tylne drzwi otrzymały również boczne poduszki powietrzne. We wrześniu 1998 roku BMW E38 przeszło lifting zewnętrzny (zmiany reflektorów) oraz otrzymało zupełnie nową instalację elektryczną. Pojazdy z silnikami V8 i V12 były również wyposażone w chłodzony cieczą alternator oraz system dynamicznej kontroli stabilności (DSC). W marcu 1999 roku zmodyfikowano kolumnę kierownicy. Ostatnia zmiana nastąpiła we wrześniu 2000 roku, kiedy 5,25-calowy monitor pokładowy został zastąpiony większym 6,5-calowym monitorem o przekątnej 16:
Czwarta generacja
Jakie cechy wyróżniające BMW serii 7 czwartej generacji sprawiają, że jest to naprawdę luksusowy samochód?

Czwarta generacja BMW serii 7 została wprowadzona w 2001 roku jako następca modelu trzeciej generacji. Samochód otrzymał kod fabryczny E65, podczas gdy wersja rozszerzona została oznaczona jako E66, a wersja opancerzona jako E67. Ten model jest uważany za przełomowy dla marki, ponieważ jako pierwszy przyjął awangardowy i bardzo kontrowersyjny projekt Chrisa Bangle.
Początkowo BMW E65 reprezentowane było głównie przez modele 735i (272 KM) oraz 745i (333 KM). Wiosną 2002 roku do sprzedaży trafiła rozszerzona wersja Li (E66). Jesienią 2002 roku wprowadzono dwunastocylindrowy silnik o mocy 445 koni mechanicznych. Gama silników została uzupełniona o model 730i w 2003 roku.
W pełni elektroniczną, sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów steruje się małą dźwignią umieszczoną za kierownicą lub przyciskami na kierownicy (przy włączonym trybie sekwencyjnym). Tymczasem tradycyjna dźwignia zmiany biegów została zastąpiona innowacyjnym systemem iDrive obsługującym GPS, klimatyzację, radio i dostęp do internetu. iDrive jest sterowany za pomocą myszki-joysticka ślizgowo-obrotowo-dociskowego. Ekrany umieszczone w konsoli środkowej i przed kierowcą dostarczają informacji o stanie silnika i poziomie paliwa.
W 2005 roku wszystkie silniki z wyjątkiem V12 przeszły modernizację. 745i został zastąpiony przez 750i, a 735i przez 740i. Nowy model bazowy to 730i, który ma moc wyjściową 258 koni mechanicznych. Wśród opcji z silnikiem Diesla 745d zastępuje 740d. Pakiet Adaptive Drive obejmuje aktywne stabilizatory redukujące kołysanie boczne oraz regulowane amortyzatory. System iDrive został uproszczony. Standardowe wyposażenie obejmuje teraz czujnik deszczu oraz system automatycznego sterowania światłami mijania, z opcją instalacji Night Vision i asystenta świateł drogowych. Samochód był produkowany na rynek europejski, egipski, tajski i amerykański.
Podwozie
- Zawieszenie przednie: podwójne wahacze, kolumna ze sprężynami śrubowymi, stabilizator poprzeczny.
- Zawieszenie tylne: podwójne zawieszenie poprzeczne, zawieszenie pneumatyczne, stabilizator poprzeczny
- Hamulce przód/tył:
- ABS i ASR
Podwozie
- Rozstaw kół przód/tył: 1578/1596 mm
- DMC: 2385–2680 kg
- Pojemność bagażnika: 500 dm³
Piąta generacja
Jakie nowe funkcje i ulepszenia znalazły się w modelu BMW serii 7 piątej generacji?

BMW serii 7 V zostało wprowadzone na rynek w połowie 2008 roku jako następca produkowanego od 7 lat modelu. Podobnie jak poprzednik, samochód pokazał nowy kierunek stylistyczny marki, choć tym razem mniej awangardowy. Piąta generacja Serii 7 jako pierwsza w historii marki posiadała kod fabryczny z literą F - F01, a dla wersji rozszerzonej F02. Samochód został po raz pierwszy zaprezentowany w lipcu 2008 roku w Moskwie, ale jego światowa premiera miała miejsce dwa miesiące później w Paryżu. W Polsce samochód został zaprezentowany 4 listopada 2008 roku na warszawskim Torwarze. Samochód wszedł do produkcji seryjnej w 2008 roku.
Samochód kontynuował projekt i technologię modeli E65. Nadwozie zaprojektował Karim Antoine Habib. Wprowadzono kilka zmian technicznych, aby podkreślić luksus i komfort jazdy. Jedną z najczęściej dyskutowanych cech był system skrętu tylnymi kołami (w zależności od prędkości koła obracały się w przeciwnym lub tym samym kierunku co przednie koła), który miał ułatwić manewrowanie w mieście i na szosie.
Podstawą serii są silniki dobrze znane z SUV-ów serii X5, X6 i 5. Wersje benzynowe obejmują silnik 3.0 R6 o mocy 326 koni mechanicznych (740i) oraz 4,4-litrowy silnik V8 o mocy 407 koni mechanicznych (750i). Silniki te są wyposażone w dwie turbosprężarki i technologię EfficientDynamic, pozwalającą na uzyskanie dużej mocy przy minimalnym zużyciu paliwa przy niskich obrotach. Flagową wersją, konkurującą z Mercedesem S600, jest BMW 760i z jedynym w tej marce silnikiem V12 o mocy 544 KM i ośmiobiegową automatyczną skrzynią biegów ZF-8HP. Wersje z silnikiem Diesla obejmują 730d (245 koni mechanicznych) i 740d (306 koni mechanicznych). Oba silniki to sześciocylindrowe silniki rzędowe, przy czym pierwszy ma pojedynczą turbosprężarkę, a drugi dwie.
F03 i F04
Modele F03 i F04 to osobne wersje serii 7. Pierwszy z nich, znany jako High Security, oferuje dwie opcje: opancerzoną wersję modeli 750Li i 760Li. Opcje te mogą być certyfikowane certyfikacją balistyczną VR7 lub VR9, która jest najwyższym poziomem certyfikacji opancerzenia dostępnym dla pojazdów osobowych. Z kolei model F04 nosi nazwę ActiveHybrid7 i jest wyposażony w napęd hybrydowy, który łączy w sobie standardowy silnik 4.4 V8 z wersji 750i z małym silnikiem elektrycznym, który generuje 20 koni mechanicznych i 210 Nm momentu obrotowego. Taka konstrukcja sprawia, że samochód zużywa o 15% mniej paliwa, choć jednocześnie zwiększa swoją masę o 100 kg w porównaniu ze standardowym modelem.
Szósta generacja
Jakie są cechy wyróżniające BMW Seri 7 szóstej generacji?

Szósta generacja BMW serii 7 została wprowadzona w 2015 roku, zastępując poprzedni model, który był produkowany przez 7 lat. Po raz kolejny najnowsza generacja serii 7 wnosi do marki odświeżony kierunek projektowania. Wprowadza też nowe oznaczenie – tym razem z literą G, a konkretnie G11 i G12 dla wersji rozszerzonej. Produkcja seryjna rozpoczęła się 1 lipca 2015 roku. Model został zaprezentowany w BMW Welt w Monachium 10 lipca 2015 [100 kg].
W porównaniu z poprzednikiem masa pojazdu została zmniejszona o 130 kg, częściowo dzięki zastosowaniu w modelach i3 i i8 nowych materiałów, takich jak tworzywo sztuczne wzmocnione włóknem węglowym (CFRP). Nowo opracowane trzylitrowe sześciocylindrowe silniki (benzynowe i wysokoprężne) zapewniają odpowiednio moc wyjściową 240 kW (740i) i 195 kW (730d). Flagowy model, M760LiX, jest wyposażony w mocny silnik benzynowy V12 o mocy 441 kW. Obecnie wersja z silnikiem V12 jest niedostępna.
Lista wyposażenia obejmuje takie elementy, jak samopoziomujące zawieszenie pneumatyczne obu osi, regulowane amortyzatory, reflektory w pełni LED (reflektory laserowe dostępne za dopłatą), aktywny układ kierowniczy, elektromechaniczny system zapobiegający staczaniu się na zakrętach, podgrzewane siedzenia, podłokietniki i kierownicę, bezprzewodową ładowarkę do telefonu oraz dotykowy ekran z obsługą gestów.
Jesienią 2018 roku szósta generacja serii 7 przeszła metamorfozę. Obejmowało to zmiany w kształcie lamp i instalację większej osłony chłodnicy, co jest tradycyjną cechą producenta. Dodatkowo dokonano ulepszeń silnika, aby zwiększyć ich moc.
Siódma generacja
Co wyróżnia produkcję BMW Serii 7 siódmej generacji z 2022 roku na tle poprzednich generacji?

BMW serii 7 VII zostało wprowadzone na rynek w 2022 roku z okazji 45-lecia produkcji samochodu. Pojazd jest oznaczony kodem fabrycznym G70. Jest dostępny z silnikami benzynowymi, hybrydowymi plug-in, wysokoprężnymi i akumulatorowymi. Samochód ma teraz nowy ekran 8K. M760e xDrive to pierwszy hybrydowy samochód BMW M i następca M760i z silnikiem V12. Samochód został wydany w listopadzie 2022 roku.
i7
BMW i7 zostało po raz pierwszy zaprezentowane obok BMW G70 20 kwietnia 2022 roku. Siódma generacja w historii modelu obejmuje również wariant elektryczny. Wersja elektryczna ma nowe sportowe zawieszenie pneumatyczne, w pełni skrętne podwozie z kątem skrętu tylnego koła do 3,5 stopnia, mocne hamulce, autopilota poziomu 3 i samozamykające się drzwi. Pojazd posiada jednostki napędowe i akumulatory o łącznej mocy 101,7 kW. Samochód ma zasięg około 483 km. Wewnątrz znajduje się składany 32-calowy ekran BMW Theater dla pasażerów z tyłu. Na przednim panelu znajduje się zakrzywiony zestaw wskaźników, wyświetlacz multimedialny i panoramiczny dach LED.