Jak ewoluowało BMW M3 od momentu wprowadzenia na rynek w 1986 roku?

2021 BMW M3 G80

Oryginalny model samochodu został początkowo wydany jako coupé, a później wprowadzono wersję kabriolet. M3 sedan był dostępny w dwóch różnych generacjach, a mianowicie E36 (1994-1999) i E90 (2008-2012). Począwszy od 2014 r. modele coupé i kabriolet zostały przemianowane na serię 4, a wariant o wysokich osiągach nazwano M4. Dlatego też w tej konkretnej generacji M3 był produkowany tylko jako sedan. W 2020 r., po raz pierwszy, M3 był również produkowany jako kombi (Touring) obok sedana.

Generacja E30 (1986–1991)

Pierwsze BMW M3

BMW M3 evolution II

Pierwsze BMW M3 zostało stworzone na bazie serii 3 E30 i służyło jako specjalny model homologacyjny spełniający przepisy Deutsche Tourenwagen Meisterschaft i Group A Touring. Przepisy te wymagały wyprodukowania łącznie 5000 samochodów. Samochód został po raz pierwszy zaprezentowany publiczności na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie w 1985 roku, a jego produkcja rozpoczęła się w okresie od marca 1986 roku do czerwca 1991 roku. Podczas gdy większość E30 M3 była produkowana jako coupé, wyprodukowano również niewielką liczbę kabrioletów.

Aerodynamika samochodu została poprawiona poprzez wprowadzenie zmian w różnych częściach. Przedni splitter, tylny zderzak, listwy progowe oraz modyfikacje nadwozia w obszarze tylnej szyby i pokrywy bagażnika przyczyniły się do poprawy aerodynamiki. Aby zoptymalizować przepływ powietrza, tylna szyba została spłaszczona, a klapa bagażnika podniesiona przy użyciu lekkiego tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem szklanym. Modyfikacje te zmniejszyły siłę nośną i poprawiły stabilność podczas jazdy w linii prostej. Dodatkowo, M3 miało niższy współczynnik oporu powietrza wynoszący 0,33, uzyskany dzięki przyklejeniu przedniej szyby zamiast użycia gumy okiennej i wykończenia, jak w innych modelach E30. Jedynymi panelami nadwozia wspólnymi ze standardową serią 3 były maska, panel dachowy i szyberdach.

Model M3 posiadał własne, ekskluzywne zaciski hamulcowe, tarcze i pompę hamulcową. Skrzynią biegów w M3 była 5-biegowa manualna skrzynia Getrag 265. Modele europejskie miały wersję dogleg z krótkimi przełożeniami, w tym przełożeniem 1:1 dla piątego biegu. Z drugiej strony, modele północnoamerykańskie miały tradycyjny schemat zmiany biegów i szerszy rozstaw przełożeń, wraz z nadbiegiem piątego biegu. Standardowym wyposażeniem był mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu ze sprzęgłem. W 2004 roku model E30 M3 zajął szóste miejsce na liście najlepszych samochodów sportowych lat 80-tych magazynu Sports Car International. Ponadto w 2007 roku Automobile Magazine uznał E30 M3 za jeden z "5 najlepszych samochodów wszech czasów" w rankingu 25 najlepszych samochodów wszech czasów.

BMW M3 E30 Coupe

BMW M3 E30 Cabrio

Silnik

E30 M3 wykorzystywał czterocylindrowy silnik BMW S14, który został zaprojektowany w wysokoobrotowej konfiguracji DOHC. Głowica silnika bardzo przypominała sześciocylindrowy silnik BMW S38, podczas gdy blok pochodził z czterocylindrowego silnika BMW M10. Jego imponująca prędkość obrotowa wynosiła 7250 obr. W krajach, w których M3 było wyposażone w katalizator, początkowe wersje miały moc 143 kW (195 KM; 192 KM) i mogły osiągnąć prędkość maksymalną 235 km/h (146 mph). W krajach bez katalizatora silnik miał moc znamionową 147 kW (200 KM; 197 KM).

M3 sport evolution

Zawieszenie

Zmodyfikowane modele E30 miały kilka znaczących różnic w porównaniu ze standardowymi. Obejmowały one zastosowanie 5-śrubowych piast kół i opon 225/45R16 Pirelli P700-Z. Przednie zawieszenie posiadało również przesunięte tuleje wahaczy w celu zwiększenia kąta wyprzedzenia, a także aluminiowe wahacze. Rury przednich kolumn zostały zmienione za pomocą śrub sworznia zwrotnicy i stabilizatora zamontowanego na rurze kolumny, podobnie jak w serii E28 5. Dodatkowo, łożyska przednich kół i rozstaw śrub zacisków hamulcowych zostały zaczerpnięte z serii E28 5. Układ hamulcowy został wzbogacony o karbowane tarcze przednie o średnicy 310 mm i karbowane tarcze tylne o średnicy 295 mm, a także 6-tłoczkowe zaciski przednie i 4-tłoczkowe zaciski tylne. Aby zwiększyć wydajność, zamontowano również przewody hamulcowe w oplocie ze stali nierdzewnej.

Wydania specjalne

Ewolucja

W 1989 roku europejskie M3 otrzymało ulepszenie wraz z wprowadzeniem bardziej sportowego modelu "Evolution", znanego również jako "EVO1". Ulepszenie to zwiększyło moc wyjściową do 158 kW (215 KM; 212 KM), umożliwiając zwiększenie prędkości maksymalnej do 240 km/h (149 mph). Linia "Evolution" obejmowała również model "EVO2", który został wprowadzony w 1988 roku i miał moc znamionową 162 kW (220 KM; 217 KM). Niektóre z godnych uwagi zmian w tych modelach obejmowały większe koła (16 × 7,5 cala), węższe tylne i boczne szyby, lżejszą pokrywę bagażnika, bardziej wyrazisty przedni splitter i dodatkowy tylny spojler. Łącznie wyprodukowano 505 samochodów, z czego 40 sprzedano we Francji jako edycję "Tour de Corse".

Motorsport

DTM racing car

Ulepszona wersja modelu "Sport Evolution", znana również jako "EVO3", została opracowana ze zwiększoną mocą i zmniejszoną masą. Ta limitowana edycja została wyprodukowana w liczbie 600 sztuk. Ulepszony silnik o pojemności 2467 cm3 generował 175 kW (238 KM) przy 7000 obr/min i 240 N⋅m (177 lbf⋅ft) przy 4750 obr/min. Prędkość maksymalna została zwiększona do 250 km/h (154 mph). Modele Sport Evolution charakteryzowały się większymi otworami w przednim zderzaku, regulowanym, wielopozycyjnym przednim splitterem i tylnym skrzydłem. Przednie światła przeciwmgielne zostały zastąpione kanałami chłodzącymi hamulce.

Wydania Ravaglia i Cecotto

W kwietniu 1989 r. BMW wprowadziło specjalne edycje modeli Ravaglia i Cecotto, które zostały nazwane na cześć znanych kierowców wyścigowych DTM. Te limitowane edycje charakteryzowały się zwiększeniem mocy do 158 kW (215 KM; 212 KM) i były wyposażone w katalizatory. Edycja Cecotto została wyprodukowana w łącznej liczbie 480 egzemplarzy, z dodatkowymi 80 samochodami specjalnie dostosowanymi do szwajcarskich przepisów dotyczących emisji spalin. Z kolei Ravaglia Edition została wyprodukowana w liczbie zaledwie 25 egzemplarzy.

Prototyp M3 Pickup

W 1986 roku BMW postanowiło przetestować wody, tworząc unikalny pickup o nazwie "M3 Pickup". Ten jedyny w swoim rodzaju pojazd został zbudowany na bazie modelu cabrio. Aby obniżyć koszty, BMW wykorzystało węższe nadwozie zwykłych modeli E30 dla M3 Pickup. Początkowo był on wyposażony w 2,0-litrową wersję silnika S14 zapożyczoną z włoskiego M3. M3 Pickup służył jako niezawodny transporter dla BMW M przez około 26 lat, zanim został oficjalnie wycofany w 2012 roku.

Wielkość produkcji

Łącznie wyprodukowano 17 970 samochodów E30 M3.

Sporty motorowe

M3 E30 odnosił sukcesy w wyścigach samochodów turystycznych i brał udział w różnych formach sportów motorowych. W pełnej konfiguracji wyścigowej, M3 z 1988 roku miało wolnossący silnik o pojemności 2,3 litra, który wytwarzał około 221 kW (300 KM; 296 KM). Przez lata E30 M3 odniosło znaczące zwycięstwa, wygrywając pięciokrotnie 24-godzinny wyścig na torze Nürburgring i czterokrotnie 24-godzinny wyścig w Spa. Było to szczególnie imponujące, biorąc pod uwagę, że często konkurował z samochodami z większymi lub turbodoładowanymi silnikami. Aby zapewnić M3 konkurencyjność w wyścigach pomimo zmian w przepisach homologacyjnych, stworzono specjalne homologacje i sprzedawano je w ograniczonych ilościach. Obejmowały one modele Evo 1, Evo 2 i Sport Evolution, które charakteryzowały się takimi ulepszeniami, jak zmniejszona masa, poprawiona aerodynamika, większe przednie nadkola (aby pomieścić 18-calowe koła w wyścigach DTM), ulepszone przewody hamulcowe i zwiększona moc silnika. Wprowadzenie 2,5-litrowego silnika evolution w 1990 roku jeszcze bardziej zwiększyło moc wyjściową do około 279 kW (379 KM, 374 KM). Ponadto M3 pojawiło się w rajdowych mistrzostwach, a wersje przygotowane przez Prodrive rywalizowały w mistrzostwach krajowych i wybranych rundach Rajdu Świata.

Mistrzostwa

Mistrzostwa Świata Samochodów Turystycznych ; 1 tytuł ( 1987 )

Mistrzostwa Europy Samochodów Turystycznych ; 2 tytuły ( 1987 i 1988)

Mistrzostwa Wielkiej Brytanii Samochodów Turystycznych ; 2 tytuły ( 1988 i 1991 )

Mistrzostwa Włoch Superturismo ; 4 tytuły (1987, 1989, 1990 i 1991)

Deutsche Tourenwagen Meisterschaft ; 2 tytuły ( 1987 i 1989 )

Mistrzostwa Australii Samochodów Turystycznych ; 1 tytuł ( 1987 )

Australijskie mistrzostwa samochodów turystycznych z silnikiem 2,0 litra ; 1 tytuł ( 1993 )

Mistrzostwa Australijskich Producentów ; 2 tytuły ( 1987 i 1988 - oba wspólne)

Seria AMSCAR ; 2 tytuły (1987, 1991)

Rajdowe Mistrzostwa Irlandii po asfalcie ; 1 tytuł (1990)

Mistrzostwa Japonii Samochodów Turystycznych ; 7 tytułów w JTC-2 ( 1987 , 1988, 1989, 1990 , 1991 , 1992 , 1993 )

Generacja E36 (1992–1999)

M3 E30 odnosiło sukcesy w wyścigach samochodów turystycznych i brało udział w różnych formach sportów motorowych. Jego potężny wolnossący silnik o pojemności 2,3 litra wytwarzał około 300 koni mechanicznych w pełnym wyposażeniu wyścigowym. Samochód odniósł znaczące zwycięstwa, wygrywając pięciokrotnie 24-godzinny wyścig na torze Nürburgring i czterokrotnie 24-godzinny wyścig w Spa, nawet z konkurentami z większymi lub turbodoładowanymi silnikami. Aby zapewnić M3 konkurencyjność w wyścigach pomimo zmian w przepisach homologacyjnych, BMW produkowało specjalne homologacje w ograniczonych ilościach. Obejmowały one modele Evo 1, Evo 2 i Sport Evolution, które charakteryzowały się takimi ulepszeniami, jak zmniejszona masa, ulepszona aerodynamika, większe kanały hamulcowe i zwiększona moc wyjściowa. Wprowadzenie 2,5-litrowego silnika evolution w 1990 roku jeszcze bardziej zwiększyło moc M3 do około 379 koni mechanicznych. E36 M3, wydany w 1992 roku, początkowo był dostępny jako coupe, z wersją kabrio dodaną w 1994 roku. W odpowiedzi na brak modelu M5 sedan, BMW wprowadziło wersję sedan M3 w grudniu 1994 roku. We wrześniu 1995 r. coupe przeszło lifting, który objął m.in. zwiększenie pojemności skokowej silnika do 3,2 litra,

BMW M3 W36

Silnik

E36 M3 jest wyposażone w sześciocylindrowy rzędowy silnik BMW S50, co czyni go pierwszym M3 wyposażonym w tego typu silnik. Silnik ten stał się standardem w większości modeli M3, choć od 2014 roku jest turbodoładowany. W większości krajów oryginalna wersja silnika o pojemności 2990 cm3 wytwarzała 210 kW (286 KM, 282 KM) przy 7000 obr/min i 320 N⋅m (236 lb⋅ft) przy 3600 obr/min. Jednak modele północnoamerykańskie (z wyjątkiem limitowanej edycji "M3 Euro-Spec" w Kanadzie) były napędzane słabszym silnikiem BMW S50B30US. Modele po faceliftingu z końca 1995 r. otrzymały ulepszoną wersję silnika BMW S50 o pojemności 3201 cm3, generującą 236 kW (316 KM) przy 7400 obr/min i 350 N⋅m (258 lbf⋅ft) przy 3250 obr/min. Z kolei modele północnoamerykańskie korzystały ze słabszego silnika BMW S52.

BMW 1995 1999 M3 E36 coupe

BMW E36M3 cabrio hardtop convertible

BMW m m3-saloon

Wydania specjalne

M3 GT (Europa)

W 1994 roku BMW stworzyło specjalną edycję M3 GT do celów wyścigowych w Europie. Ta limitowana edycja została wyprodukowana w sumie w 356 samochodach, z których wszystkie były wyposażone w koła z kierownicą po lewej stronie dla Europy kontynentalnej. Wielka Brytania otrzymała unikalną wersję GT ograniczoną do 50 samochodów z kosmetycznymi ulepszeniami. Zastosowano silnik S50B30 w specyfikacji europejskiej, który został ulepszony w celu zwiększenia osiągów. M3 GT było dostępne w charakterystycznym kolorze "British Racing Green" i miało różne modyfikacje, w tym przedni splitter, tylne skrzydło, aluminiowe drzwi i specjalne wymiary kół. Miał również mniejszą masę niż zwykłe M3 i ograniczoną prędkość maksymalną do 275 km/h (171 mph).

BMW 1995 M3 GT

M3 Evolution Imola Indywidualne

M3 Evolution Imola Individual to wyjątkowa wersja M3, z zaledwie 50 egzemplarzami dostępnymi w Wielkiej Brytanii. Samochód zachowuje ten sam silnik i osiągi, co europejskie M3 z 1996 roku. BMW UK zdecydowało się na charakterystyczną kolorystykę nadwozia i wnętrza, obejmującą lakier "Imola Red" (405) z dopasowanymi skórzanymi fotelami Imola Red Nappa i zamszowymi poduszkami Amaretta w kolorze antracytowym. Dodatkowe wyposażenie obejmuje boczne poduszki powietrzne, tylny spojler M3 GT klasy II, przednie poszerzenia narożników klasy II, elektrycznie sterowane fotele i polerowane felgi aluminiowe z podwójnymi szprychami. Przed premierą Imola Individual opracowano model przedprodukcyjny, który stanowił podstawę tej edycji specjalnej. Obejmował on przedni splitter klasy II, tylny spojler, specjalny czerwony lakier Imola, niestandardowe zamówienie na skórę Nappa i antracytowy zamsz Amaretto, skrzynię biegów SMG, zestaw telefoniczny GSM, spryskiwacze reflektorów i polerowane aluminiowe felgi z podwójnymi szprychami.

BMW 1995 M3 GT

M3 Lekki (tylko USA)

Po wprowadzeniu na rynek modelu E36 M3 amerykańskie zespoły wyścigowe zaczęły nalegać na BMW, aby stworzyło homologowaną wersję do wyścigów samochodów sportowych. W odpowiedzi, w 1995 roku wprowadzono "M3 Lightweight". Samochody te zostały pozbawione radia, klimatyzacji, skórzanych foteli, zestawu narzędzi i szyberdachu. Drzwi były wyposażone w aluminiowe nakładki, maska nie miała koca izolacyjnego, a bagażnik miał tylko wykładzinę na podłodze. Izolacja podwozia była cieńsza, a waga została zmniejszona dzięki specjalnej wykładzinie. Ogólnie rzecz biorąc, zmiany te zaowocowały zmniejszeniem masy o 91 kg (200 funtów) w porównaniu do zwykłego M3. Koła miały średnicę 17 cali, szerokość 7,5 cala z przodu i 8,5 cala z tyłu, a opony 235/40ZR17. Modyfikacje układu napędowego obejmowały usunięcie ogranicznika prędkości maksymalnej i skrócenie przełożenia mechanizmu różnicowego do 3,23. Ulepszenia zawieszenia obejmowały zastosowanie krótszych sprężyn z europejskiego M3. Przed sprzedażą, M3 Lightweights zostały wysłane do Prototype Technology Group Racing w Wirginii w celu ostatecznego przygotowania, które obejmowało nałożenie naklejek z flagami Motorsport z przodu i z tyłu, a także instalację "tr".

1995 BMW M3 lightweight

1995 BMW M3 lightweight

Wydanie kanadyjskie

Przed wprowadzeniem M3 na rynek północnoamerykański, BMW Canada zdołało sprzedać 45 egzemplarzy M3, które pierwotnie zostały wyprodukowane na rynek europejski. Było to wynikiem niechęci BMW North America do importu E36 M3 ze względu na jego wysoką cenę i słabą sprzedaż poprzedniego modelu. Jednak luka prawna pozwoliła na sprowadzenie kanadyjskiej edycji M3 poprzez sprzedaż niewielkiej liczby samochodów z norweskim certyfikatem w Kanadzie. Pomimo wysokiej ceny wynoszącej około 60 000 CAD, wszystkie 45 samochodów zostało sprzedanych w ciągu trzech dni na początku 1994 roku. Te europejskie M3 wyposażone były w silnik S50 o mocy 213 kW (286 KM), wskaźnik temperatury oleju i szklane reflektory. Każdy z samochodów z edycji kanadyjskiej miał unikalną tabliczkę znamionową na schowku na rękawiczki, wskazującą, że jest to limitowana edycja kanadyjska z napisem "S50 B30". Dodatkowo, zarówno na schowku na rękawiczki, jak i na niestandardowym skórzanym etui zawierającym instrukcje obsługi, znajdowała się wygrawerowana numerowana tabliczka. Dopiero w 1995 roku M3 w specyfikacji północnoamerykańskiej stało się dostępne, ale początkowo nie było oferowane w Kanadzie. Sprzedaż północnoamerykańskiego M3 w Kanadzie rozpoczęła się dopiero w 1997 roku.

M3-R (Australia)

BMW Australia sprzedało piętnaście M3-R w 1994 roku, aby wziąć udział w australijskiej serii Super Production. Samochody te były najmocniejszymi produkowanymi E36 M3 o imponującej mocy 240 kW (322 KM). Spośród piętnastu egzemplarzy, cztery były używane do wyścigów, podczas gdy pozostałe jedenaście sprzedano szerokiej publiczności. Nabywcy musieli jednak posiadać licencję sportów motorowych CAMS, aby zakupić M3-R. Aby przygotować samochody, zostały one wysłane do warsztatu zespołu wyścigowego Franka Gardnera. Warsztat dodał fabryczną opcję przykręcanej klatki bezpieczeństwa zatwierdzonej przez FIA. Ulepszenia zawieszenia obejmowały nowe sprężyny, regulowane rozpórki i tylne podpory. Ulepszenia silnika obejmowały wałki rozrządu AC Schnitzer, podwójną miskę odbioru, ogranicznik oleju w głowicy i rurę zimnego powietrza do skrzynki filtra powietrza, która zastąpiła lewe światło przeciwmgielne. Wprowadzono kilka innych modyfikacji, takich jak montaż czterotłoczkowych zacisków hamulcowych z przodu, krótsze przełożenie mechanizmu różnicowego (3,25:1), wał napędowy z M5, dwupłytkowe sprzęgło, niedziałające tylne siedzenie, brak klimatyzacji, głębszy przedni splitter i większy tylny spojler. Każdy samochód otrzymał unikalny numer, wyświetlany na tabliczce umieszczonej na konsoli środkowej w pobliżu dłoni.

M3 GTR (Niemcy)

E36 M3 GTR to uliczna adaptacja potężnego pojazdu zaprojektowanego do udziału w mistrzostwach samochodów turystycznych ACAB German GT Cup w 1994 roku.

Produkcja

Produkcja E36 M3 rozpoczęła się we wrześniu 1992 roku i zakończyła w sierpniu 1999 roku. Większość samochodów została wyprodukowana w fabryce BMW w Regensburgu w Niemczech, podczas gdy niewielka liczba samochodów z kierownicą po prawej stronie i niskim stopniem sprężania została zmontowana w fabryce BMW Rosslyn w RPA. Łącznie wyprodukowano 46 525 coupé, 12 114 kabrioletów i 12 603 sedanów. Produkcja sedanów zakończyła się w grudniu 1997 roku, coupé pod koniec 1998 roku, a kabrioletów w grudniu 1999 roku.

Modele północnoamerykańskie

Chociaż E36 M3 został wydany w innych krajach w 1992 roku, nie był dostępny w Stanach Zjednoczonych aż do 1995 roku. Główną różnicą między M3 w specyfikacji europejskiej (sprzedawanym gdzie indziej) a amerykańskim M3 jest słabszy silnik S50B30US używany w wersji amerykańskiej. Moc amerykańskiego M3 wynosiła 179 kW (240 KM) i 305 N⋅m (225 lb⋅ft) momentu obrotowego. Inne znaczące zmiany obejmowały opcjonalną 5-biegową automatyczną skrzynię biegów ZF 5HP z przemiennikiem momentu obrotowego, zmiany zawieszenia i jednoczęściowe tarcze hamulcowe zamiast pływających tarcz. Zmiany te zostały wprowadzone w celu obniżenia ceny M3, ponieważ amerykańscy dealerzy uważali, że M3 w specyfikacji europejskiej będzie zbyt drogie, aby dobrze się sprzedawać. W listopadzie 1996 r. silnik został zmodernizowany do 3,2-litrowego (195 cu in) BMW S52, o tej samej mocy 179 kW (240 KM), ale zwiększonym momencie obrotowym 320 N⋅m (236 lbf⋅ft). Pomimo modernizacji w europejskich wersjach do 6-biegowej, manualna skrzynia biegów w amerykańskim M3 pozostała 5-biegowa. Całkowita sprzedaż w USA.

Sporty motorowe

Wprowadzenie E36 M3 nastąpiło w tym samym czasie, co odejście BMW z Deutsche Tourenwagen Meisterschaft (DTM), co doprowadziło do tego, że BMW skupiło się na modelach 318i i 320i w Super Tourenwagen Cup. Jednak E36 M3 nadal brało udział w licznych imprezach sportów motorowych. W 1993 roku E36 M3 GTR, prowadzone przez Johnny'ego Cecotto, zwyciężyło w niemieckim ADAC GT Cup. Ponadto M3 GT rywalizowało w Mistrzostwach Europy FIA GT. W Stanach Zjednoczonych zespół Prototype Technology Group (PTG) Racing z siedzibą w Wirginii używał E36 M3 w mistrzostwach IMSA GT. W mistrzostwach IMSA GT w 1996 r. M3 odniosło sukces, wygrywając cztery wyścigi w klasie GTS-2, dzięki czemu BMW zdobyło mistrzostwo producenta. Kontynuując swoją dominację, M3 odniosło zwycięstwo w ośmiu wyścigach w klasie GTS-3 podczas mistrzostw IMSA GT w 1997 roku, w wyniku czego BMW zdobyło zarówno mistrzostwo producenta, jak i Billa Auberlena w mistrzostwach kierowców. M3 kontynuowało swoją zwycięską passę w mistrzostwach IMSA GT w 1998 roku, triumfując w pięciu wyścigach i zdobywając mistrzostwo producenta.

Generacja E46 (2000–2006)

Seria E46 3 posiadała specjalną wersję M3 dostępną w nadwoziach coupé i kabriolet. E46 M3 był wyposażony w mocny sześciocylindrowy silnik rzędowy S54 i mógł przyspieszyć od 0 do 100 km/h (62 mph) w 5,1 sekundy w modelu coupé, korzystając z manualnej lub SMG-II skrzyni biegów. Charakteryzował się znakomitymi osiągami na zakrętach i podczas hamowania, wynoszącymi 0,89 g dla coupé i 0,81 g dla kabrioletu. Prędkość maksymalna została elektronicznie ograniczona do 250 km/h (155 mph), a samochód ważył 1570 kg (3461 funtów). Dostępne były dwie opcje skrzyni biegów: 6-biegowa manualna skrzynia biegów Getrag 420G lub 6-biegowa automatyczna manualna skrzynia biegów SMG-II, która bazowała na skrzyni Getrag 420G. SMG-II miała elektrohydraulicznie uruchamiane sprzęgło i mogła być sterowana za pomocą dźwigni zmiany biegów lub łopatek zamontowanych na kierownicy. Choć chwalono ją za szybkie zmiany biegów i osiągi na torze wyścigowym, niektórzy uważali, że jej zmiany biegów są opóźnione i niespójne w ruchu ulicznym. Od września 2000 roku do sierpnia 2006 roku wyprodukowano łącznie 85 766 egzemplarzy modelu E46 M3.

BMW M3 E46

BMW M3 Coupe

BMW M3 Cabrio august 2000-2006

BMW S54 Straight Six Engine

Silnik

Silnik S54 o pojemności skokowej 3,2 litra (200 cali sześciennych) stanowi szczytowe osiągnięcie wolnossącego, rzędowego, sześciocylindrowego silnika BMW S50. Charakteryzuje się on imponującą mocą 252 kW (343 KM, 338 KM) przy 7900 obr/min i 365 N⋅m (269 lb⋅ft) przy 4900 obr/min, z czerwoną linią 8000 obr/min. Podobnie jak w innych silnikach M, S54 posiada indywidualne korpusy przepustnicy dla każdego cylindra, teraz wzbogacone o elektroniczne sterowanie przepustnicą (drive-by-wire).

Opracowanie i uruchomienie

Projekt koncepcyjny M3 został zainicjowany w 1997 roku, a kierowali nim Ulf Weidhase jako szef projektu zewnętrznego i Martina Bachmann jako szef projektu wnętrza . W 1999 r. koncepcja M3 została zaprezentowana na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Niemczech , bardzo przypominając ostateczną wersję produkcyjną. Ostateczna wersja produkcyjna M3 została oficjalnie zaprezentowana podczas Salonu Samochodowego w Genewie w marcu 2000 roku, z zupełnie nowym 6-cylindrowym silnikiem rzędowym S54 M o pojemności 3,2 litra.

Wydania specjalne

CSL

BMW M3 CSL, co jest skrótem od Coupe Sport Leichtbau lub "Coupé Sport Lightweight", było specjalną wersją M3 wyprodukowaną w 2004 roku. Wyprodukowano tylko 1 383 egzemplarze w dwóch kolorach: "Silver Grey Metallic" i "Black Sapphire Metallic". Głównym celem CSL było zmniejszenie masy. Ważył on 1385 kg, czyli o 110 kg (243 funty) mniej niż zwykłe M3. Aby to osiągnąć, w samochodzie zastosowano różne środki redukcji masy, takie jak tworzywa sztuczne wzmocnione włóknem szklanym w obszarach konstrukcyjnych, dach z włókna węglowego (który nie tylko zmniejszył wagę, ale także obniżył środek ciężkości), panele nadwozia z włókna węglowego i cieńsze szyby tylnej szyby. Wewnątrz CSL miał lekką podłogę bagażnika z płyty pilśniowej i wyeliminowaną izolację akustyczną, elektryczne fotele, system nawigacji, klimatyzację i system stereo (choć te dwa ostatnie można było dodać jako opcjonalne dodatki). Wnętrze wyposażono w wyścigowe fotele kubełkowe z włókna szklanego z przodu, tylne oparcia z włókna szklanego oraz elementy z włókna węglowego na konsoli środkowej, panelach drzwi, tapicerce i podsufitce. Na kierownicy znajdował się pojedynczy przycisk aktywujący tryb M-track, zastępujący przyciski tempomatu, zestawu stereo i telefonu, które można było znaleźć w zwykłym M3. Kierownica

BMW M3 CLS

Prototyp CSL

W 2022 r. BMW M wprowadziło specjalny prototypowy silnik V8 znany jako S62B40 dla M3 CSL. Silnik ten był wcześniej używany w modelach E39 M5 i E52 Z8. Silnik S62 wyróżniał się tym, że był pierwszym silnikiem V8 BMW wyposażonym w podwójny układ VANOS, który umożliwiał zmienne fazy rozrządu zarówno na wałkach rozrządu zaworów dolotowych, jak i wydechowych. Prototypowy silnik S62 generuje moc 316 kW (430 KM, 424 KM) przy 6600 obr/min i 500 N⋅m (369 lb⋅ft) przy 3800 obr/min. Ma pojemność skokową 3999 cm3 (244,0 cu in), która jest mniejsza niż 4941 cm3 (301,5 cu in) silnika S62 stosowanego w pojazdach M5 i Z8.

Pakiet konkursowy / CS

W 2005 roku BMW wprowadziło specjalną edycję modelu M3, która zawierała różne części z CSL. Model ten był znany jako M3 Competition Package (ZCP) w Stanach Zjednoczonych i Europie kontynentalnej oraz M3 CS w Wielkiej Brytanii. Pakiet Competition oferował kilka ulepszeń w porównaniu do zwykłego M3, w tym 19-calowe felgi aluminiowe BBS (8 cali z przodu i 9,5 cala z tyłu), sztywniejsze sprężyny, szybsze przełożenie przekładni kierowniczej, kierownicę z Alcantary i nakładki na hamulec ręczny oraz tryb M-track dla elektronicznej kontroli stabilności. Dodatkowo, pakiet Competition zawierał większe przednie tarcze hamulcowe CSL i tylne zaciski hamulcowe z większymi tłokami, podczas gdy silnik, skrzynia biegów i inne elementy układu napędowego pozostały takie same jak w standardowym M3.

Wersja GTR Strassen (samochód drogowy)

Aby zakwalifikować M3 GTR do wyścigów, BMW wyprodukowało wersję drogową w 2001 roku. Początkowo BMW twierdziło, że zaoferuje 10 samochodów szerokiej publiczności za wysoką cenę 250 000 euro. Jednak w rzeczywistości wyprodukowano tylko sześć samochodów, z których trzy były prototypami rozwojowymi. Te samochody drogowe zostały zbudowane obok samochodów wyścigowych GTR w fabryce BMW w Regensburgu. Podobnie jak samochód wyścigowy, samochód drogowy GTR był wyposażony w 4,0-litrowy silnik P60 V8. Silnik zachował układ suchej miski olejowej stosowany w samochodach wyścigowych i został nieznacznie zmodyfikowany, aby wytwarzać 285 kW (382 KM) przy 7000 obr / min, w porównaniu z pierwotnymi 331 kW (444 KM). Osiągał prędkość maksymalną 295 km/h (183 mph) i był wyposażony w sześciobiegową manualną skrzynię biegów ze zmienną blokadą mechanizmu różnicowego, podobnie jak samochód wyścigowy. Samochód drogowy GTR ważył 1350 kg (2980 funtów) dzięki różnym środkom redukcji masy, takim jak tylne skrzydło z włókna węglowego oraz przednie i tylne zderzaki. M3 GTR zyskał znaczną popularność wśród graczy po pojawieniu się w grze wideo Need for Speed: Most Wanted z 2005 roku.

Modele północnoamerykańskie

W przeciwieństwie do poprzedniej generacji, północnoamerykańskie modele tego samochodu posiadały ten sam mocny silnik S54, co modele w innych krajach. Oznaczało to, że modele amerykańskie nie musiały zadowalać się silnikami o niższych osiągach. Istniały jednak pewne drobne różnice w specyfikacjach. Modele amerykańskie dysponowały mocą 248 kW (333 KM) i momentem obrotowym 355 N⋅m (262 lb⋅ft), co przekładało się na oficjalny czas przyspieszenia od 0 do 60 mil na godzinę wynoszący 4,8 sekundy dla wersji coupé z manualną skrzynią biegów i SMG. Podobnie jak w modelach w innych krajach, prędkość maksymalna została elektronicznie ograniczona do 250 km/h (155 mph) [92] [93]. Warto zauważyć, że model CSL nie był dostępny w sprzedaży na rynku północnoamerykańskim.

Sporty motorowe

E46 M3 brał udział w kategorii GT American Le Mans Series 2000 w USA i zajął trzecie miejsce w mistrzostwach. Jednak jego sześciocylindrowy silnik rzędowy został uznany za mniej konkurencyjny w porównaniu z Porsche 996 GT3. W odpowiedzi BMW postanowiło opracować nowy samochód wyścigowy M3 z mocniejszym silnikiem. Doprowadziło to do premiery samochodu wyścigowego E46 GTR w lutym 2001 r., wyposażonego w wersję silnika P60 V8 o pojemności 3997 cm3 (4,0 l) i mocy 330 kW (443 KM). Dzięki tej modernizacji GTR osiągnął lepsze wyniki niż sześciocylindrowe wersje M3 i triumfował w kategorii GT w American Le Mans Series 2001, z Jörgiem Müllerem jako kierowcą. Jednak GTR spotkał się z kontrowersjami dotyczącymi jego kwalifikowalności, ponieważ niektóre konkurencyjne zespoły uważały, że jest to wewnętrzny prototyp, a nie model produkcyjny dostępny do publicznego zakupu. Zasady homologacji ALMS na rok 2001 wymagały, aby samochód drogowy M3 GTR był sprzedawany na co najmniej dwóch kontynentach w ciągu roku od wydania zasad. BMW twierdziło, że spełniło ten wymóg, twierdząc, że 10 samochodów drogowych GTR było dostępnych w sprzedaży. Niemniej jednak zasady ALMS zmieniły się w 2002 roku,

Generacja E90/E92/E93 (2007–2013)

M3 z linii E90/E92/E93 serii 3 było wyposażone w silnik BMW S65 V8 i było dostępne w wersjach nadwozia sedan, kabriolet i coupé. Było to pierwsze i jedyne M3 w produkcji seryjnej wyposażone w silnik V8, ponieważ późniejsze modele powróciły do stosowania rzędowej szóstki. Standardowe M3 posiadało potężny silnik S65 generujący 309 kW (420 KM, 414 KM) przy 8300 obr/min i 400 N⋅m (295 lb⋅ft) przy 3900 obr/min. Początkowo M3 było wyposażone w 6-biegową manualną skrzynię biegów. Jednak w kwietniu 2008 roku E90 / E92 / E93 M3 stało się pierwszym BMW oferującym opcjonalnie dwusprzęgłową skrzynię biegów, znaną jako 7-biegowa skrzynia biegów Getrag "M-DCT". Jeśli chodzi o przyspieszenie, warianty coupé i sedan mogą rozpędzić się od 0 do 100 km/h (62 mph) w 4,6 sekundy ze skrzynią DCT (4,8 sekundy ze skrzynią manualną), podczas gdy kabriolet potrzebuje 5,1 sekundy. Wersje E90 i E92 M3 otrzymały entuzjastyczne recenzje i zostały okrzyknięte "najlepszymi na świecie".

Rozwój i produkcja

Łącznie wyprodukowano 40 092 coupé, 16 219 kabrioletów i 9 674 sedanów dla E9x M3. Produkcja sedanów zakończyła się w 2011 roku, podczas gdy coupé były produkowane do 5 lipca 2013 roku.

Style

Pierwszym stylem nadwozia wprowadzonym dla M3 było coupé, które zadebiutowało na Salonie Samochodowym w Genewie w 2007 roku i zostało oficjalnie zaprezentowane na Salonie Samochodowym we Frankfurcie w 2007 roku 12 września. Aby zmniejszyć wagę i poprawić stabilność, wersja coupé posiada dach z włókna węglowego. W 2010 r. zarówno wersja coupé, jak i kabriolet przeszły niewielki lifting, obejmujący zaktualizowane tylne światła LED i wykończenie wnętrza, ale reflektory pozostały niezmienione. Wersja kabriolet, znana jako E93, została wprowadzona na rynek wkrótce po coupé i posiada elektrycznie składany hardtop. Skórzane fotele kabrioletu są specjalnie powlekane, aby zminimalizować pochłanianie ciepła, gdy dach jest opuszczony. W 2008 roku wprowadzono wersję sedan M3, stając się drugim czterodrzwiowym M3 tej generacji, po E36. Sedan ma ten sam układ napędowy i stylistykę zewnętrzną co coupé, ale jest nieco cięższy ze względu na brak dachu z włókna węglowego. Oficjalne masy własne modeli 2008 w specyfikacji europejskiej są następujące: 1580 kg (3483 funtów) dla coupé, 1605 kg (3538 funtów) dla sedana i 1810 kg (3990 funtów) dla kabrioletu.

M Performance Parts

Części M Performance zostały zaprojektowane specjalnie dla M3 szóstej generacji. Obejmują one czarne atrapy chłodnic, felgi M, układ wydechowy M Performance, który zmniejsza masę o 9 kg (20 funtów), lusterka, spojlery i splitter z włókna węglowego, hamulec ręczny, stalowe pedały, sportową kierownicę, czarne listwy boczne i skórzane wykończenie przycisków kierownicy z alcantary. Dodatkowo w zestawie znajduje się naklejka z paskami bocznymi M.

Special editions

Competition Package (ZCP)

W 2010 roku BMW wprowadziło wersję "Competition Package" lub ZCP. Aktualizacja ta koncentrowała się głównie na zawieszeniu i elektronicznej kontroli stabilności. Kluczowe modyfikacje obejmowały obniżenie wysokości jazdy o 10 mm, dostosowanie amortyzatorów w celu poprawy osiągów, wprowadzenie trybu "M" dla elektronicznej kontroli stabilności oraz wyposażenie pojazdu w 19-calowe koła.

GTS

BMW zaprezentowało M3 GTS w listopadzie 2009 roku i rozpoczęło jego produkcję w 2010 roku. Model ten został specjalnie zaprojektowany jako legalny samochód sportowy z naciskiem na sport klubowy i był dostępny tylko jako coupe. M3 GTS zawierał kilka ulepszeń w porównaniu do zwykłego M3, w tym ulepszony silnik, zmniejszoną masę, ulepszone zawieszenie, ulepszone hamulce i regulowaną aerodynamikę. M3 GTS było wyposażone w większy silnik o pojemności 4,4 l, zapewniający imponującą moc 331 kW (444 KM). Jedyną opcją skrzyni biegów była 7-biegowa przekładnia dwusprzęgłowa (M-DCT), która zapewniała szybki czas przyspieszenia od 0 do 100 km/h (0-62 mph) wynoszący 4,4 sekundy. Aby zmniejszyć masę, podjęto różne środki, takie jak zastosowanie lżejszej konsoli środkowej i paneli drzwiowych, poliwęglanowych szyb bocznych i tylnych, wyeliminowanie tylnych siedzeń i usunięcie izolacji akustycznej. W rezultacie M3 GTS ważyło o 136 kg mniej niż zwykłe M3. Ponadto M3 GTS posiadało ulepszone zawieszenie, w tym regulowany kąt pochylenia kół i wysokość jazdy, sztywno zamontowaną tylną oś i zmodyfikowane amortyzatory.

CRT

M3 CRT, znany również jako Carbon Racing Technology, był specjalną edycją sedana M3, który został wyprodukowany w 2011 roku. Wyposażony był w ten sam 4,4-litrowy silnik S65, co model GTS, ale w przeciwieństwie do skoncentrowanego na torze GTS, CRT zachował wyższy poziom luksusu. W celu zmniejszenia masy, CRT wykorzystał maskę silnika i przednie fotele z włókna węglowego, dzięki czemu masa własna była o około 150 funtów (68 kilogramów) niższa niż w przypadku zwykłego M3 sedan o podobnych parametrach. Wyprodukowano tylko 67 egzemplarzy, każdy z unikalną tabliczką znamionową na desce rozdzielczej. Oficjalny czas przyspieszenia od 0 do 100 kilometrów na godzinę wynosił 4,4 sekundy.

DTM Champion Edition

W 2012 roku BMW Motorsport powróciło do serii wyścigowej DTM i aby uczcić zwycięstwo BMW M3 w mistrzostwach, stworzyło 54 specjalne edycje samochodów o nazwie "DTM Champion Edition". Samochody te zostały zaprojektowane tak, aby przypominały samochód wyścigowy DTM i charakteryzowały się unikalnymi zmianami wizualnymi, takimi jak kolor lakieru "Frozen Black", paski na dachu i pokrywie bagażnika, klapy z włókna węglowego, klapa noszy i matowe czarne felgi. Wewnątrz, DTM Champion Edition posiadała akcenty z włókna węglowego, logo "M Power" wyhaftowane na uchwycie hamulca ręcznego oraz numerowaną tabliczkę z podpisem Bruno Spenglera wraz z napisem "DTM Champion 2012" nad schowkiem na rękawiczki. Wszystkie samochody były wyposażone w dwusprzęgłową skrzynię biegów.

Lime Rock Park Edition (US)

W roku modelowym 2013 BMW wyprodukowało M3 Lime Rock Park Edition wyłącznie w Stanach Zjednoczonych. Łącznie sprzedano 200 coupé, wszystkie z żywym lakierem "Fire Orange". Ulepszenia osiągów obejmowały przedni splitter z włókna węglowego i tylny spojler, obniżoną o 10 mm (0,4 cala) wysokość jazdy, szybsze przełożenie układu kierowniczego, zwiększone progi dla elektronicznej kontroli stabilności i lżejszy układ wydechowy. BMW twierdzi, że moc silnika pozostaje taka sama jak w zwykłym M3. Jednak promując lekki układ wydechowy BMW Motorsports z Inconelu i tytanu dla seryjnych M3, BMW zapewnia, że układ zapewnia dodatkowe 5 koni mechanicznych (4 kW). Wewnątrz Lime Rock Park Edition znajduje się specjalna tabliczka z dumnym napisem "Jeden z 200".

Frozen Edition

W odpowiedzi na niedostępność wersji GTS w Republice Południowej Afryki, BMW wprowadziło BMW M3 Frozen Edition w 2009 roku. Dzięki modyfikacjom systemu zarządzania silnikiem i dodaniu kolektora dolotowego AC Schnitzer, silnik został ulepszony, co zaowocowało mocą wyjściową 330 kW (443 KM). W sumie wyprodukowano dwadzieścia pięć samochodów Frozen Edition, z których każdy miał kolor nadwozia "Frozen Black" lub "Frozen Grey".

Competition Edition Frozen Silver

W 2012 roku BMW wprowadziło limitowaną edycję tego modelu z 40 sztukami dla USA i 100 sztukami dla Europy. Stworzony dla uczczenia 40. rocznicy dywizji M BMW, każdy samochód posiadał unikalny lakier zewnętrzny "Frozen Silver Metallic". To specjalne matowe wykończenie dodawało pojazdowi metalicznego połysku, zgodnie z opisem BMW. Wnętrze zdobiła czarna skórzana tapicerka i akcenty w kolorze srebrnego palladu.

M3 Pickup Prototype

M3 Pickup to wyjątkowa wersja samochodu M3 stworzona specjalnie dla BMW M GmbH. Została zaprezentowana w prima aprilis 2011 roku i bazuje na modelu E93 M3 kabriolet. Wariant pickup zastąpił poprzedni pickup E30 M3, który był używany przez 26 lat. Pojazd został zmontowany przez zespół składający się z pracowników M GmbH, stażystów i studentów inżynierii.

Motorsport

E92 M3 po dwóch dekadach przerwy triumfalnie powróciło dla BMW w Deutsche Tourenwagen Masters (DTM). W swoim pierwszym sezonie w 2012 roku M3 dominowało, wygrywając mistrzostwa kierowców, mistrzostwa producentów i zapewniając sobie zwycięstwo w pięciu z dziesięciu wyścigów. W wyścigach wytrzymałościowych BMW Motorsport/Schnitzer Motorsport M3 GT2 triumfowało w 2010 r. w 24-godzinnym wyścigu na torze Nürburgring, prowadzone przez Jörga Müllera, Augusto Farfusa, Pedro Lamy'ego i Uwe Alzena. M3 spisało się również dobrze w 24-godzinnym wyścigu Spa w 2010 r., kwalifikując się na drugim miejscu i prowadząc w wyścigu, dopóki awaria zawieszenia nie zmusiła go do wycofania się w ostatniej godzinie. Ponadto M3 zwyciężyło w kategorii GT2 w wyścigu ILMC 2010 1000 km Zhuhai w Chinach. W 2009 r. wprowadzono wersję GT4 M3, która brała udział w różnych wyścigach, w tym zajęła trzecie miejsce w klasie GT4 SP10 w 24-godzinnym wyścigu Nürburgring 2009 i wygrała klasę w wyścigu ADAC Westfalenfahrt na torze Nürburgring w kwietniu 2009 roku

F80 generation (2014–2019)

Model F80 M3, znany również jako wersja M3 serii 3 F30, był produkowany w latach 2014-2018. Wprowadzono w nim silnik BMW S55 z podwójnym turbodoładowaniem, co czyni go pierwszym modelem M3 z turbodoładowaniem. Pomimo mniejszej pojemności skokowej silnika niż jego poprzednik, przejście na turbodoładowanie zaowocowało wzrostem mocy szczytowej z 309 do 317 kW i szczytowego momentu obrotowego z 400 do 550 N⋅m. Czasy przyspieszania F80 M3 wahają się od 3,9 sekundy do 4,1 sekundy, w zależności od skrzyni biegów. Prędkość maksymalna jest ograniczona do 250 km/h, ale może zostać zwiększona do 280 km/h dzięki opcjonalnemu pakietowi M Driver's. Samochód waży 1 621 kg. F80 M3 został zaprezentowany podczas 2014 North American International Auto Show, wraz ze swoim odpowiednikiem coupe, F82 M4. W 2016 roku dla modeli M3 i M4 wprowadzono opcjonalny pakiet Competition. Pakiet ten obejmował różne ulepszenia, takie jak zwiększona moc, poprawione dostrojenie elektronicznego mechanizmu różnicowego i elektronicznej kontroli stabilności, ulepszenia zawieszenia i nowe przednie fotele. Oficjalny czas 0-100 km/h dla M3 z pakietem Competition.

Body styles

M3 generacji F80 było produkowane wyłącznie jako sedan, zgodnie ze strategią firmy, aby oddzielić coupe i kabriolet serii 4 od serii 3. Aby zredukować masę, dach wykonano z włókna węglowego, a maskę i przednie panele boczne z aluminium.

Facelifts

Stylistyka modelu F80 M3 została zaktualizowana w 2015 i 2017 roku dla lat modelowych 2016 i 2018. W 2015 roku tylne światła zostały wzbogacone o diody LED, podczas gdy w 2017 roku reflektory otrzymały nowy wygląd z nowszymi i bardziej kanciastymi diodami LED.

M Performance Parts

Wszystkie modele M3 mogą być wyposażone w części M Performance Parts. Części te składają się z dyfuzora z włókna węglowego, spojlera z włókna węglowego, wingletu zderzaka z włókna węglowego, splittera i progów bocznych.

Special editions

M3 Pure

Model M3 Pure, dostępny wyłącznie w Australii, był sprzedawany jako podstawowa opcja, oferująca bardziej przystępną cenowo alternatywę dla standardowego M3. Posiada on ten sam silnik, układ wydechowy i zawieszenie, co pakiet Competition. Nadwozie wyróżnia się czarnymi emblematami, przednimi i bocznymi kratkami oraz końcówkami układu wydechowego, a wnętrze wykończono skórą i tkaniną.

M3 CS

W 2018 roku BMW wprowadziło specjalną edycję M3 o nazwie M3 CS. Wersja ta posiadała ulepszony silnik o mocy 339 kW (454 KM) i momencie obrotowym 601 N⋅m (443 lb⋅ft). Aby zmniejszyć masę, BMW wprowadziło kilka zmian, w tym zastosowanie maski silnika i przedniego splittera z włókna węglowego, elementów wnętrza z Alcantary i cieńszego szkła w szybach bocznych. Produkcja M3 CS została ograniczona do 1200 sztuk.

M3 30-Jahre Edition

Aby uczcić 30. rocznicę premiery pierwszego modelu M3, BMW stworzyło specjalną kolekcję pojazdów 30-Jahre Edition. Łącznie wyprodukowano i rozprowadzono na całym świecie 500 samochodów, z czego 150 trafiło do Stanów Zjednoczonych. Te amerykańskie modele zostały wyposażone wyłącznie w indywidualny lakier Macao Blue, wnętrze w kolorze Fjord Blue i Black, pakiet Competition oraz różne plakietki i elementy wykończenia, aby wskazać ich status jako samochodów 30-Jahre Edition.

M3 Velocity Edition

W 2018 roku BMW wyprodukowało limitowaną edycję M3 o nazwie Velocity Edition. Ten ekskluzywny model został stworzony specjalnie dla personelu wojskowego stacjonującego w Stuttgarcie w Niemczech i wyprodukowano tylko 20 sztuk. Velocity Edition jest wyposażona w bardzo poszukiwany pakiet Competition i jest oferowana w unikalnym kolorze "Fashion Grey Metallic". Każdy samochód wyróżnia się laserowo wygrawerowaną deską rozdzielczą lub wspornikiem silnika, które wskazują jego numer produkcyjny z 20 wyprodukowanych egzemplarzy.

Motorsport

Model M3 jest obecnie dostępny wyłącznie jako sedan, więc wyścigi samochodowe przeniosły się do coupé M4 (F82).

Discontinuation

Produkcja modelu M4 była kontynuowana nawet po październiku 2018 r., kiedy to zaprzestano produkcji innych modeli ze względu na konieczność wprowadzenia szeroko zakrojonych zmian w celu spełnienia przepisów dotyczących emisji WLTP.

G80/G81 generation (2020–present)

Seria 3 G20 oferuje teraz w pełni zmodernizowaną wersję M, wyposażoną w potężny turbodoładowany silnik BMW S58, który po raz pierwszy został wprowadzony w G01 X3 M. Po raz pierwszy w historii M3 napęd na wszystkie koła (xDrive) będzie dostępny jako opcja, zrywając z tradycyjnym układem napędu na tylne koła. Jeśli jednak wolisz manualną skrzynię biegów, będzie ona oferowana tylko z napędem na tylne koła. Ponadto BMW po raz pierwszy w historii wprowadza M3 Touring, model kombi. BMW M3 G80 2021 jest już dostępne w sprzedaży i przeszło rygorystyczne testy na torze Nürburgring wraz z BMW M4 G82. Oficjalna prezentacja M3 G80 odbyła się 23 września 2020 r., wraz z wprowadzeniem nowego M4.

Updates

W lipcu 2022 r. BMW wprowadziło aktualizacje do sedana M3 na rok modelowy 2023. Jedną z godnych uwagi zmian jest włączenie nowego podwójnie zakrzywionego wyświetlacza, który zawiera iDrive 8. Ten nowy wyświetlacz znajduje się również w zmodernizowanej, standardowej serii 3. Zastępuje on poprzednią konfigurację, która składała się z oddzielnego cyfrowego kokpitu i systemów informacyjno-rozrywkowych wykorzystujących iDrive 7. Dodatkowo, M3 Touring został wprowadzony na rynek wraz z nowym wyświetlaczem.

M Performance Parts

Wszystkie modele mogą być wyposażone w części M Performance. Części te obejmują różnorodne akcesoria, takie jak skrzydło, progi boczne z włókna węglowego, układ wydechowy M Performance, kanistry, splitter z włókna węglowego, dyfuzor z włókna węglowego i tylne efekty naziemne.

------------------------------------------------------------------------------

BMW M2 competition

------------------------------------------------------------------------------.

------------------------------------------------------------------------------

------------------------------------------------------------------------------

------------------------------------------------------------------------------

------------------------------------------------------------------------------

------------------------------------------------------------------------------

------------------------------------------------------------------------------

------------------------------------------------------------------------------

BMW M2 CS

BMW M2 CS

------------------------------------------------------------------------------

------------------------------------------------------------------------------

------------------------------------------------------------------------------

------------------------------------------------------------------------------

BMW M2 CS

BMW M2 CS

------------------------------------------------------------------------------

------------------------------

------------------------------------------------------------------------------

------------------------------------------------------------------------------

------------------------------------------------------------------------------

-------------------------------------------------------------------------------

-----------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------------------

-------------------------------------------------------------------

-------------------------------------------------------------------------

------------------------------------------------------------------------

----------------------------------------------------------------------------------

-----------------------------------------------------------------------------------

---------------------------------------------------

-----------------------------------------------------------------------------------