Jak BMW X5 wypada na tle innych luksusowych SUV-ów pod względem osiągów i technologii?

BMW X5 to luksusowy SUV produkowany przez znaną niemiecką markę BMW od 1999 roku. Obecnie firma produkuje czwartą generację tego pojazdu, począwszy od 2018 roku.

Pierwsza generacja

Co wyróżnia BMW X5 pierwszej generacji na tle konkurencji pod względem stylistyki i wykonania?

 BMW X5 I (E53) pierwsza generacja
BMW X5 I (E53) pierwsza generacja
BMW X5 I (E53) pierwsza generacja po liftingu

W 1999 roku BMW X5 I zadebiutowało jako pierwszy samochód sportowo-użytkowy pod marką BMW. Dzięki fabrycznemu kodowi E53 ugruntował swoją pozycję w najwyższej kategorii SUV-ów. Wprowadzenie na rynek BMW X5 pierwszej generacji miało miejsce w 1999 roku.

Historia X5 rozpoczęła się w 1994 roku, kiedy to po przejęciu Land Rovera pojawił się pomysł na sportowy samochód BMW. Eduard Walek kierował projektem i był głównym inżynierem modelu E53. Chris Chapman dołączył do BMW Designworks i współpracował z Bangle w Monachium, aby stworzyć dwa pełnowymiarowe gliniane modele E53. Jesienią 1996 r. prace projektowe zostały zatwierdzone, tworząc podstawę dla produkcji X5 (E53), która rozpoczęła się 35 miesięcy później. Po współpracy z dostawcami i inżynierami, ostateczny projekt został zamrożony w pierwszej połowie 1997 roku, a prototypy zostały przetestowane w drugiej połowie tego samego roku. Patenty projektowe zostały zgłoszone 10 czerwca 1998 r. i 9 grudnia 1998 r., a 18 stycznia 2000 r. zostały oficjalnie zarejestrowane w USA.

BMW w znacznym stopniu skorzystało na przejęciu firmy Rover w 1994 r. podczas opracowywania modelu X5. Wykorzystując technologię Range Rovera, inżynierowie BMW byli w stanie włączyć do X5 takie funkcje, jak kontrola zjazdu ze wzniesienia. Wpływ brytyjskiego odpowiednika jest widoczny w konstrukcji X5, w tym w dwuczęściowej tylnej klapie zapożyczonej od Range Rovera. Ponadto kilka części i układów elektronicznych pochodzi bezpośrednio z serii 5.

W przeciwieństwie do modeli Range Rover, X5 został stworzony specjalnie jako sportowy samochód drogowy, a jego możliwości terenowe są znacznie niższe niż w przypadku Land Rovera. BMW podobno włożyło wiele wysiłku, aby oznaczyć go jako SAV (Sports Activity Vehicle), a nie SUV (Sports Utility Vehicle).

Mimo że X5 miał napęd na wszystkie koła, BMW celowo skierowało 62% mocy silnika na tylne koła, chcąc zapewnić podobne wrażenia z jazdy jak w swoich kultowych sedanach.

Produkcja samochodu trwała do 2006 roku. Następnie wprowadzono drugą generację X5 i udostępniono ją do sprzedaży na rynku amerykańskim i europejskim pod koniec 2006 roku.

Druga generacja

Co sprawia, że BMW X5 wyróżnia się jako wysokiej klasy SUV na rynku?

BMW X5 II zadebiutowało w 2006 roku, zastępując swojego poprzednika, który był produkowany przez osiem lat. X5 drugiej generacji, znane jako E70, trafiło do sprzedaży w 2006 roku i było dostępne zarówno na rynku europejskim, jak i amerykańskim.

 BMW X5 II (E70) druga generacja
BMW X5 II (E70) tył druga generacja

Trzecia generacja

Jak BMW X5 ewoluowało na przestrzeni lat od wprowadzenia na rynek w 1999 roku?

BMW X5 III (F15) trzecia generacja
BMW X5 III (F15) trzecia generacja

W 2013 roku BMW X5 III zostało wprowadzone jako następca poprzedniego modelu, który był produkowany przez siedem lat. Nowa wersja, znana jako F15, zachowała ten sam rozstaw osi co poprzednik (2993 mm). Zwiększyły się jednak ogólne wymiary samochodu, w tym wysokość, długość (o 3,2 cm) i szerokość.

BMW ujawniło w czerwcu 2013 roku, że następna generacja BMW X5 (F15) zadebiutuje oficjalnie podczas wrześniowych targów motoryzacyjnych we Frankfurcie. Chociaż samochód bazuje na podwoziu swojego poprzednika, rozstaw osi pozostaje niezmieniony i wynosi 2993 mm. Jednak nadwozie samochodu jest zauważalnie większe, ze wzrostem długości o 32 mm (teraz 4866 mm), szerokości o 5 mm (teraz 1938 mm) i wysokości o 14 mm (teraz 1762 mm). Podobnie jak poprzednio, klienci będą mieli możliwość wyboru między wersją pięcio- lub siedmiomiejscową.

W 2013 roku producent wprowadził nową wersję o nazwie Individual, która pozwala klientom wybrać brązowy kolor nadwozia o nazwie Pyrite Brown. Samochód jest wyposażony w 20-calowe koła. Wewnątrz samochodu znajduje się skóra Merino w dwóch kolorach, Amaro Brown i Criollo Brown, z kontrastującymi przeszyciami.

W listopadzie 2014 roku zaprezentowano najmocniejszą wersję X5 M. Jest ona napędzana silnikiem o pojemności 4,4 litra. Jest ona napędzana 4,4-litrowym silnikiem V8 o mocy 575 KM, czyli o 20 KM więcej niż BMW X5 M poprzedniej generacji. Moment obrotowy również znacznie wzrósł o 70 Nm do 750 Nm.

Począwszy od lipca 2015 roku, wersja xDrive25d z tym silnikiem oferuje 231 KM i 500 Nm momentu obrotowego.

Ta generacja X5 ma najkrótszy okres produkcji, trwający zaledwie pięć lat.

Czwarta generacja

Jakie są niektóre z kluczowych cech i specyfikacji BMW X5 czwartej generacji?

BMW X5 IV (F15) czwarta generacja
BMW X5 IV  (F15) czwarta generacja

BMW X5 IV zostało zaprezentowane w połowie 2018 roku, zastępując poprzedni model po zaledwie pięciu latach produkcji.

Model został oznaczony przez fabrykę jako G05. Jest on częścią linii modelowej BMW na 2018 rok, w ramach której w ciągu 12 miesięcy wprowadzono łącznie 6 nowych modeli. Wstępne szczegóły zostały ujawnione 6 czerwca 2018 roku. Nowy samochód urósł w porównaniu do swojego poprzednika, będąc zarówno krótszym, jak i lżejszym. Pod względem stylistyki nastąpiła ewolucja - ogólny kształt pozostał niezmieniony, ale teraz zawiera elementy stylistyczne widoczne w najnowszych modelach marki, takie jak wydłużone tylne światła, mniejsze reflektory i większy podwójny grill (znany jako nerki).

G05 X5 wykorzystuje platformę BMW Cluster Architecture (CLAR), która jest również obecna w serii 7 VI i serii 5 VII. Pojazd jest wyposażony w adaptacyjne zawieszenie i opcję napędu na wszystkie koła oraz regulowane zawieszenie pneumatyczne, które można podnieść lub obniżyć o 40 mm. Ponadto wszystkie modele benzynowe są wyposażone w filtry cząstek stałych, podczas gdy modele wysokoprężne mają wtrysk AdBlue w celu zmniejszenia emisji tlenków azotu.

Najnowsze BMW X5 jest wyposażone w szeroką gamę zaawansowanych funkcji bezpieczeństwa. Jednym z godnych uwagi dodatków jest czujnik podczerwieni, który śledzi wzrok kierowcy. Czujnik ten współpracuje z innymi systemami wspomagającymi, takimi jak asystent jazdy w korku, który zapobiega ruszeniu samochodu, jeśli czujnik podczerwieni wykryje, że kierowca nie zwraca uwagi na drogę. Należy jednak pamiętać, że model xDrive50i nie jest obecnie dostępny na rynkach europejskich. Produkcja tego modelu rozpoczęła się w listopadzie 2018 r., a po raz pierwszy zaprezentowano go światu w październiku 2018 r. podczas premiery w Paryżu.

Lifting

W styczniu 2023 roku samochód został odświeżony, z kilkoma zmianami w przednim zderzaku, aby nadać mu nieco bardziej agresywny wygląd. Dolna część nowego przodu czerpie inspirację z designu BMW M2, z pionowo ściętymi liniami. Samochód ma teraz również nowe tylne lampy z sygnaturą świetlną przypominającą te, które można znaleźć w nowym BMW serii 7. Kształt lamp uległ jedynie niewielkim zmianom.

Podstawowe wyposażenie modelu G05 X5 obejmuje reflektory LED, elektronicznie sterowane amortyzatory, elektryczne i podgrzewane fotele sportowe oraz dwa 12,3-calowe wyświetlacze na desce rozdzielczej i w systemie iDrive. Opcjonalne ulepszenia dla X5 obejmują laserowe reflektory, podgrzewane i chłodzone uchwyty na kubki, panoramiczne okno dachowe z wzorami LED oraz subskrypcje Microsoft Office 365 i Skype for Business z bezprzewodowymi aktualizacjami. Nowy system kluczyka cyfrowego pozwala użytkownikom używać smartfona jako pilota do blokowania lub odblokowywania samochodu za pośrednictwem NFC.

Oprócz standardowego wyposażenia, pakiety XLine i M Sport oferują szereg stylów nadwozia oraz ekskluzywne kolory nadwozia i wzory tapicerki. Modele xLine są wyposażone w 19-calowe obręcze kół ze stopów lekkich z aluminiowymi wykończeniami zewnętrznymi, podczas gdy modele M Sport są wyposażone w 20-calowe obręcze kół ze stopów lekkich z wykończeniem na wysoki połysk.

Przedstawiamy ekskluzywne BMW X5 M Competition First Edition.

BMW wprowadziło wersję M Competition BMW X5 w październiku 2020 roku, która jest najmocniejszym wariantem tego modelu. Ta edycja, zwana First Edition, jest ograniczona do zaledwie 250 sztuk. Samochód jest dostępny w dwóch matowych kolorach, a mianowicie Individual Frozen Dark Silver i Individual Frozen Marina Bay Blue. Wyposażony jest w lekkie aluminiowe felgi o rozmiarze 21 cali z przodu i 22 cali z tyłu. Edycja M Competition posiada elementy z włókna węglowego, takie jak pokrywa silnika, osłony lusterek bocznych i tylny spojler. Wewnątrz samochód może pochwalić się unikalną dwukolorową tapicerką wykonaną ze skóry BMW Individual Merino w kolorach Silverstone i Midnight Blue. Każdy egzemplarz First Edition jest oznaczony charakterystycznym numerem seryjnym. Silnik pozostaje niezmieniony, z podwójnie turbodoładowanym 4,4-litrowym V8 wytwarzającym imponujące 625 koni mechanicznych i 750 niutonometrów momentu obrotowego.